به گزارش ایرنا این تفاهم نامه سه ساله بین معاونت اقتصادی شهرداری مشهد و پژوهشکده مزبور به امضا رسید تا علاوه بر ارائه الگوهای درآمد پایدار برای شهرداری در راستای استفاده از ظرفیتهای علمی و اجرایی دوطرف، تبادل تجربیات علمی، برگزاری نشست های مشترک 'مسیر توسعه' در خصوص اقتصاد شهری و منطقه ای و انتشار یافته های مطالعاتی مرتبط با فعالیت های صورت گرفته، موثر باشد.
معاون اقتصادی شهردار مشهد در این آیین گفت: شهرداری در دوره جدید با شعار امید، آرامش و شهر هوشمند با استفاده از نیروهای جوان، خود را مکلف به بهره گیری از خرد جمعی می داند.
رضا خواجه نائینی افزود: در حوزه اقتصاد شهری اولین اولویت شهرداری مشهد اداره بهتر و باکیفیت شهر است که دستیابی به الگوی درآمدهای پایدار شهری می تواند شهرداری را در این مسیر یاری کند.
وی گفت: سالهای سال است درآمد اصلی نهاد شهرداری فروش پروانه است، که نشان از رویکرد غلط در فعالیتهای اقتصادی شهری دارد و در این بین انتظار دارد پژوهشکده ثامن، به عنوان یکی از منتقدان این وضعیت، در راه اصلاح این رویکرد گام بردارد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طرحها و ایده های مطرح شده توسط این موسسه به معاونت اقتصادی برای اجرایی شدن در صورت نیاز در قالب لایحه به صحن شورای شهر رفته و به تصویب اعضای شورا خواهد رسید.
خواجه نائینی افزود: بر اساس قانون نهادهای وابسته به شهرداری می توانند یک درصد بودجه سالانه خود را در حوزه فعالیتهای پژوهشی هزینه کنند.
رئیس پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن نیز گفت: این موسسه در سند چشم انداز خود شهر هوشمند معنوی را هدفگذاری کرده است و معتقدیم در دوره جدید شهرداری، پیگیری مباحثی همچون شهر هوشمند و شهر انسان محور با استفاده از ظرفیت نخبگان بومی و ملی می تواند افق جدیدی را برای توسعه پایدار شهری در برابر مدیران شهرداری مشهد بگشاید.
حمیدرضا محروقی افزود: این موسسه علمی پژوهشی خصوصی می تواند با استفاده از 170 ایده ای که در بانک ایده های نوآورانه خود دارد، مدیران شهری را در سه موضوع گردشگری فرهنگی، آی تی و سامانه های هوشمند و حمل و نقل شهری یاری کند.
محروقی اضافه کرد: امیدواریم نتیجه همکاری این موسسه با شهرداری مشهد منجر به اصلاح رویکرد و نگرشها شود و فروش پروانه جای خود را به سرمایه گذاری متنوع اقتصادی و واقعا مشارکتی شهرداری با سرمایه گذاران و فعالان اقتصاد شهری بدهد.
بودجه شهرداری مشهد در سال گذشته حدود 98 هزار میلیارد ریال در بخش منابع و مصارف تعیین شده بود. حدود 70 درصد درآمد شهرداری کلانشهر مشهد از محل تراکم فروشی و جرائم تخلفات ساختمانی کسب می شود.
مشهد 3.5 میلیون نفر جمعیت دارد.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3221/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.