به گزارش ایرنا سیدنعمت عبدی زاده روز شنبه در نشست خبری در جمع فرهنگیان اظهار کرد: هم اینک حجم کل نقدینگی صندوق ذخیره فرهنگیان کشور 44 هزار و 160 میلیارد ریال است که معادل یک، یازدهم این میزان متعلق به فرهنگیان خراسان رضوی است.
وی با اشاره به اینکه 77 هزار نفر از فرهنگیان خراسان رضوی، معادل 90 درصد آنان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان هستند، افزود: ماهانه 19 میلیارد ریال حق عضویت توسط اعضای صندوق استان پرداخت می شود که سالانه معادل 2 هزار و 640 میلیارد ریال است.
وی بیان کرد: این صندوق با هدف ارتقای معیشت و رفاه فرهنگیان و بازنشستگان فرهنگی ایجاد شده و در این راستا اعضا؛ ماهانه پنج درصد حقوق و مزایای خود را به عنوان حق عضویت به حساب این صندوق واریز می کنند.
وی افزود: دولت نیز طبق تبصره 63 قانون تاسیس این صندوق مکلف است که معادل مبلغ عضویت سالانه در بودجه سنواتی به حساب این صندوق واریز کند که بر این اساس سود 100 درصدی، نخستین و مهمترین مزیت سرمایه گذاری فرهنگیان در این صندوق است.
عبدی زاده گفت: مجموعا 24 شرکت وابسته و تابعه در 6 حوزه کاری ملک و ساختمان، خدمات رفاهی، صنایع آموزشی و پژوهشی، انرژی، صنعت، بورس، بانک و بیمه فعالیت اقتصادی دارند.
وی اظهار کرد: احتساب سود مالی در صندوق از مهر هر سال تا مهر سال بعد و در شرکت های اقتصادی وابسته از اسفند هر سال تا اسفند سال بعد است.
وی با بیان اینکه امسال 2 هزار و 400 نفر از فرهنگیان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان در خراسان رضوی بازنشسته شده اند، بدون اشاره به ارقام بیشتر، افزود: دو سوم سود ناشی از ماندگاری پول این افراد از محل صندوق ظرف 75 روز تا سه ماه بعد از بازنشستگی پرداخت و یک، سوم باقی مانده که سود ناشی از فعالیت در شرکت های اقتصادی وابسته به صندوق است در اسفند امسال محاسبه و به آنان اعطا می شود.
وی توضیح داد: به عنوان مثال فردی که در طول عضویت خود از سال 1374 تا اول مهر امسال عوض صندوق بوده است در قبال پرداخت 22سال حق عضویت به میزان 30 میلیون ریال، در پایان بازنشستگی دریافتی معادل 250 میلیون ریال خواهد داشت که به معنای رشد هشت برابری خواهد بود.
عبدی زاده با بیان اینکه دولت نهم بحث تخصیص بودجه به صندوق، معادل میزان پرداخت حق عضویت اعضا را لغو کرده بود، افزود: خوشبختانه دولت دوازدهم در قالب ماده 85 برنامه ششم توسعه دوباره اقدام به پرداخت این بدهی کرد و بدهی دولت های دیگر را که پرداخت نشده است را نیز پیگیری می کند.
وی فراز و فرودهای صندوق ذخیره فرهنگیان را ناشی از عدم شفافیت و اطلاع رسانی از عملکرد این صندوق در دولت های گذشته دانست و با تقدیر از تلاشهای دولت یازدهم و دوازدهم در مسیر شفاف سازی فعالیت های این صندوق، گفت: با راه اندازی سایت اطلاع رسانی صندوق و نیز باشگاه نمایندگان اعضای صندوق، اطلاع رسانی به اعضا در خصوص فعالیت ها به یک ساعت از زمان آغاز اطلاع رسانی رسیده است.
استان خراسان رضوی دارای حدود 90 هزار فرهنگی شاغل و 65 هزار بازنشسته فرهنگی است.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.