به گزارش روز شنبه مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی، طبق بررسی نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی از عصر امروز استان تحت تاثیر امواج سامانه ‌ناپایدار جوی فعال در نواحی غربی کشور قرار گرفته که انتظار می رود با گسترش این سامانه شاهد افزایش ابرناکی، سرعت وزش باد، کاهش دما و بارش باران و برف در سطح استان باشیم.
بارشها امشب از ناحیه غرب و جنوب غرب استان خراسان رضوی آغاز شده که بیشترین بارش طی این مدت در ارتفاعات بینالود و شهرستان های کوهسرخ و فریمان رخ خواهد داد و احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل های این نواحی استان نیز وجود دارد.
بر این اساس با گسترش این سامانه بارشی انتظار می رود، در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در اغلب مناطق استان خراسان رضوی بارشها به شکل باران و برف ادامه یابد که با توجه به حجم بارش‌ها احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها بویژه در نواحی شمالی و شمال غرب استان دور از انتظار نیست.
طبق اطلاعیه هواشناسی خراسان رضوی در این مدت با نفوذ جریانات شمالی کاهش محسوس دما بین 8 تا 10 درجه سلسیوس در سطح استان رخ خواهد داد که پیش‌بینی می‌شود ضمن ماندگاری هوای سرد تا پایان هفته جاری، در نواحی سردسیر و کوهستانی دمای حداقل شبانه به کمتر از هشت درجه زیر صفر کاهش یابد.
همزمان با فعالیت این سامانه، وزش باد در سطح استان خراسان رضوی به نسبت شدید و در بخش هایی از نواحی شرقی و نیمه جنوبی استان گاهی شدید پیش بینی شده است.
هواشناسی خراسان رضوی هشدار دارد که با فعال شدن این سامانه و به دنبال بارش باران و برف، وزش باد به نسبت شدید تا شدید، کولاک برف، تشکیل مه و کاهش دید و یخبندان، اختلال در شبکه حمل و نقل استان دور از انتظار نیست.
میزان بارندگی پاییز امسال در استان خراسان رضوی تنها 11 میلی متر بود که این رقم در پاییز پارسال 13 میلی متر و در دوره بلندمدت 41 میلی متر بوده است که استان کاهش 73 درصدی بارش ها نسبت به دوره بلندمدت را تجربه کرده است.
بر اساس گزارش هواشناسی خراسان رضوی، میانگین بارندگی در تمامی شهرستان های این استان در سال زراعی جاری کاهش یافته که در این مدت شهرستان های تایباد و سبزوار با 94 درصد بیشترین کاهش را داشته اند و پس از آن بیشترین کاهش در شهرستان خواف با 91 درصد و کاشمر با 88 درصد گزارش شده است.
شهر مشهد نیز کاهش 80 درصدی بارندگی را نسبت به دوره بلندمدت داشته و در سه ماه گذشته تنها 9 میلیمتر باران در این شهر بارید که نسبت به مدت مشابه پارسال 47 درصد کمتر شده است.
میانگین سالانه بارندگی در استان خراسان رضوی 210 میلی متر و در کشور 250 میلی متر است.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.