علیرضا صحرایی روز چهارشنبه در سفر به گناباد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرحها در بخشهای ترسیب کربن و مدیریت جامع حوزه های آبخیزداری و مرتعداری اجرا می شوند.
وی ادامه داد: از ابتدای اجرای طرحهای بیابانزدایی و احیا منابع طبیعی از سال 1342 تاکنون در مجموع 570 هزار هکتار از این عرصه های در خراسان رضوی احیا شده اند. 13 درصد مساحت خراسان رضوی شامل 768 هزار هکتار نیز کانونهای بحرانی فرسایش بادی محسوب می شود. از این منظر خراسان رضوی رتبه چهارم را در کشور دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی کمبود اعتبار را از مشکلات مهم احیا عرصه های منابع طبیعی و بیابانزدایی ذکر و بیان کرد: از مجموع 150 میلیارد ریال اعتبارات امسال منابع طبیعی خراسان رضوی با گذشت بیش از 9 ماه تنها 30 درصد آن اختصاص یافته و همین موجب کندی در روند فعالیتها می شود. همچنین از مجموع 150 میلیارد ریال اعتبارات بخش آبخیزداری خراسان رضوی تاکنون 20 درصد تخصیص یافته است.
وی در ادامه وجود 70 نوع گیاه دارویی را از ظرفیتهای مهم اقتصادی و اشتغالزایی خراسان رضوی توصیف و بیان کرد: جمع آوری، استحصال و توسعه صنایع تبدیلی گیاهان دارویی از نظر اقتصادی صرفه اقتصادی زیادی دارد. در شرایط خشکسالی و کاهش کشت محصولات کشاورزی برخی ارقام این گیاهان مانند آنغوزه، باریجه و سماق به عنوان کشت جایگزینی برای سایر محصولات به شمار می روند.
هشت میلیون و 200 هزار هکتار از مساحت 11 میلیون و 727 هزار هکتاری خراسان رضوی عرصه های منابع طبیعی است. یک میلیون و 651 هزار و 511 هکتار از وسعت استان در مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی قرار دارد. خراسان رضوی دارای 16 کانون بحرانی فرسایش بادی در 17 منطقه و 15 شهرستان است.
خبرنگار: علیرضا حسن زاده **انتشار: حسین کریم زاده
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.