افزایش قیمت تخم مرغ طی هفته های اخیر که به 2 برابر مبلغ گذشته نیز رسیده است موجب نگرانی های فراوان، تحت تاثیر قرار گرفتن سبد غذایی مردم و همچنین طرح این موضوع به اشکال طنز و طعنه آمیز در شبکه های مجازی شده است.
شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور مهمترین عامل گرانی و کاهش تولید تخم مرغ بوده است که در کنار مواردی از جمله افزایش قیمت نهاده ها، مکمل های غذایی مرغ تخم گذار و سایر اقلام مورد نیاز مرغداران، شرایط را برای افزایش قیمت این محصول فراهم کرده است.
در این میان استان خراسان رضوی گرچه درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نشد اما تحت تاثیر بازار تخم مرغ در کشور، به کاروان گرانی کشیده شد البته این استان همچنان جزو استانهای عرضه کننده تخم مرغ به قیمت ارزانتر از دیگر استانهای غربی محسوب می شود.

* کمترین نوسان قیمت مرغ و تخم مرغ در خراسان رضوی
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل برنامه ریزی و مدیریت تولید مرغ، رعایت اصول و میزان جوجه ریزی بر اساس زمانبندی اعلام شده، تولید تخم مرغ بر اساس نیاز بازار و توجه به عرضه و تقاضا، قیمت مرغ و تخم مرغ در این استان طی سه سال گذشته کمترین نوسان را داشته است.
جعفر حاجی مجتهد با اشاره به منطقی شدن نوسانات قیمت تخم مرغ و مرغ طی سه سال گذشته، افزود: پیش از این افت و رشد نامتعادل در قیمت این محصولات را شاهد بوده ایم.
وی اظهار کرد: رعایت میزان جوجه ریزی بر اساس نیاز بازار ضرورتی است که با رعایت آن مرغداران می توانند از هر گونه خسارت و افزایش بی رویه تولید جلوگیری کنند اما برخی مرغداران بدون توجه به این اصول و با جوجه ریزی بی موقع زمینه ضرر و زیان همکاران خود را موجب می شوند.
وی گفت: هم اکنون ماهیانه حدود 160 هزار تن مرغ گوشتی در خراسان رضوی تولید می شود که بر اساس نیاز بازار است اما ظرفیت و امکان تولید تا 200 هزار تن نیز وجود دارد.
حاجی مجتهد مهمترین مشکل مرغداران را افزایش قیمت نهاده ها دانست و افزود: افزایش بیش از 20 درصدی قیمت نهاده ها موجب شده هزینه تولید افزایش یابد و همین امر در کنار کاهش مصرف موجب گلایه و بروز مشکل برای مرغداران شده است.

* شروع زودهنگام آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور
مالک یک واحد مرغداری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باعث معدوم سازی 20 میلیون مرغ تخم گذار در کشور شده که این امر در تولید و قیمت آن تاثیر داشت.
علی صفا افزود: این بیماری امسال از مهر ماه مرغداران غرب کشور تا استان های مرکزی را درگیر کرد.
وی با بیان اینکه در کنار افزایش بهای تخم مرغ به دلیل کاهش تولید ناشی از این بیماری، افزایش اقلام مصرفی مرغداران تخم گذار نیز شرایط را برای افزایش بیشتر قیمت مهیا نمود اظهار کرد: قیمت نهاده های مورد نیاز از جمله ذرت، سویا و مکمل های خوراکی نیز افزایش یافت.
وی گفت: قیمت ذرت که پیش از این کیلویی 6500 ریال بود هم اکنون به 11 هزار و 500 ریال، سویا از کیلویی 13هزار ریال به 22 هزار ریال و مکمل خوراکی مرغ تخم گذار از کیلویی 34 هزار ریال به 105 هزار ریال افزایش یافته است.
صفا افزود: در برخی مباحث مطرح شده، مرغداران به عنوان مقصر گرانی تخم مرغ معرفی می شوند حال آنکه شرایط پیش بینی نشده، شیوع بیماری و افزایش قیمت تمام شده تولید تخم مرغ، عوامل گرانی این محصول بوده است.
وی اظهار کرد: برخی افراد نیز بدون توجه به این مسائل با انتشار طنز و مطالب طعنه آمیز در شبکه های مجازی فعالیت مرغداران را زیر سوال می برند که بسیار دردناک است.

* تولید تخم مرغ خراسان رضوی تحت تاثیر بیماری نیوکاسل طیور
عضو هیات مدیره مرغداران مرغ تخمگذار استان خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بیماری آنفلوآنزای پرندگان به مرغداران این استان نرسید اما شماری از مرغداران شاهد ابتلای گله های مرغ خود به بیماری نیوکاسل طیور بودند.
هادی موسوی افزود: این بیماری موجب کاهش 50 تا60 درصدی تولید تخم مرغ در واحدهای درگیر بیماری شده است.
وی اظهار کرد: جو روانی ایجاد شده در زمینه افزایش قیمت تخم مرغ علیه تولید کنندگان است حال آنکه این افزایش قیمت ناشی از شرایط به وجود آمده و بیماری بوده است.
وی با اشاره به مبلغ بسیار و میلیاردی سرمایه گذاری تولید کنندگان تخم مرغ در این زمینه گفت: با توجه به خسارتی که این بیماری می تواند به مرغداران مرغ تخم گذار وارد کند کسی حاضر نیست در این زمینه سرمایه گذاری کند.
موسوی افزود: 50 قلم کالا از سوی مرغداران مرغ تخم گذار در روند تولید مورد استفاده قرار می گیرد که در این زمینه نیز شاهد افزایش بها بوده ایم که در نهایت قیمت تمام شده را افزایش می دهد.
وی اظهار کرد: برخی اقلام مصرفی در مرغداری های مرغ تخم گذار نیز تا 300 درصد افزایش قیمت داشته اند.

* توزیع روزانه 20 تن تخم مرغ در استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: علت افزایش قیمت تخم مرغ کاهش تولید به ویژه در استان های مرکزی است.
مجتبی مزروعی افزود: میزان تولید این محصول در این استان تغییر چندانی نداشته و روزانه 200 تن تخم مرغ در خراسان رضوی تولید می شود.
وی اظهار کرد: با عرضه تخم مرغ تنظیم بازار، افزایش قیمت این محصول در بازار شکسته و کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه توزیع روزانه 20 تن تخم مرغ با هدف تنظیم بازار از هفته گذشته در بازار مشهد آغاز شده است، گفت: کاهش بهای تخم مرغ با این اقدام مورد انتظار است.

*واردات تخم مرغ آزاد شد
مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه مجوز واردات تخم مرغ با هدف تامین بازار این استان از سوی وزیر کشاورزی صادر شده است، گفت: با اجرای طرح حمایتی و واردات تخم مرغ قیمت این محصول که در هفته های اخیر افزایش یافته بود به زودی شکسته می شود.
سید حمیدرضا جوادی افزود: واردات تخم مرغ بدون سقف معین و به میزان تشخیص به منظور تنظیم بازار انجام می شود.
وی اظهار کرد: با توجه به نیاز روزانه 100 تا 110 تن تخم مرغ برای مصرف خانگی و حدود 40 تن برای بخش صنعت تلاش می شود دست کم 20 درصد نیاز بازار از طریق واردات تامین شود.
وی گفت: به رغم افزایش قیمت تخم مرغ در خراسان رضوی این استان جزو استانهای دارای کمترین قیمت این محصول محسوب می شود.
جوادی با بیان اینکه هم اکنون هزار و 410 واحد مرغ گوشتی با ظرفیت تولید 24 میلیون قطعه و 270 واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت تولید 98 هزار تن تخم مرغ در خراسان رضوی فعالیت دارد، افزود: وضعیت تولید تخم مرغ در این استان مطلوب است و امیدواریم قیمت این محصول نیز کاهش یابد.
گزارش: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.