حسین زارع حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: همچنین میزان سطح زیرکشت پنبه در گناباد امسال با 40 درصد افزایش نسبت به پارسال به 340 هکتار افزایش یافت.
وی ادامه داد: این درحالی است که ظرف از 10 سال اخیر بخاطر تداوم پدیده خشکسالی و افزایش شوری آب، سطح زیر کشت پنبه کاهش داشت و از هزار و 600 هکتار به 340 هکتار رسیده ولی در یک سال اخیر دوباره این سطح رو به افزایش رفته است.
او گفت: پنبه یکی از محصولات راهبردی کشاورزی در این منطقه است لذا توسعه صنایع تبدیلی آن اشتغال خوبی به همراه دارد ولی به دلیل خشکسالی چند سال اخیر پنبه کاران گنابادی به کشت سایر محصولات زراعی و باغی از جمله پسته گرایش پیدا کرده اند.
وی افزود: با هدف اصلاح گونه ها، استفاده از ارقام سازگار و پر بازده پنبه امسال پنج رقم پنبه جدید در سطح هزار و 500 مترمربع به صورت آزمایشی در گناباد کشت شد و مقایسه های تکمیلی آن در حال انجام است.
او میانگین برداشت پنبه از هر هکتار را 2.2 تا 2.5 تن ذکر و ابراز امیدواری کرد با اصلاح ارقام قدیم و کاشت گونه های جدید سازگار با خاک و آب گناباد این میزان افزایش یابد.
34 هزار بهره بردار بخش کشاورزی گناباد با 20 هزار هکتار کشتزار آبی، 1700 هکتار دیمزار و 500 هزار راس دام سالانه 87 هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می کنند. آب کشاورزی این شهرستان از 400 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 346 رشته قنات تامین می شود. گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری **انتشار: حسین کریم زاده
7545/2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.