شانزدهمین همایش دبیران دفاتر هم اندیشی دانشگاههای کشور با شعار هم اندیشی، تخصص محوری و تاثیرگذاری روز پنجشنبه در مشهد آغاز شد.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در این همایش در سخنانی، یکی از آسیبهای تشکلهای دانشگاهی را بی توجهی به هنر عنوان کرد و افزود: این در حالی است که رهبر معظم انقلاب بر ضرورت بهره گیری از هنر تاکید کرده و از نبود و یا کمرنگ بودن تئاتر، ادبیات و هنر در این تشکل ها انتقاد دارند.
حجت الاسلام سیدمجید قریشی اظهار کرد: برای برگزاری و انجام کارهای گروهی نیازمند استفاده از زبان و ظرفیت هنر هستیم، و گاهی کاری که یک پوستر می تواند انجام دهد یک کتاب چند صد صفحه ای انجام نمی دهد.
وی از مساله حجاب به عنوان یک آسیب اجتماعی یاد کرد و افزود: جریاناتی در کشور ادع می کنند که نظام مساله حجاب را نیز مانند ماهواره و ویدئو حل کرده و می خواهد اجباری بودن آن را بردارد و این شبهه هم اکنون در محافل روشنفکری دانشگاهی و حوزوی نیز مطرح شده است.
قریشی به نقل از رهبری در پاسخ به این شبهات گفت: در نظام اسلامی تجاهر به گناه، به نحوی که تشویق آمیز باشد، گناه است و اگر امام(ره) اجبار نمی کردند یقینا اکنون وضع ما از اروپا هم بدتر بود.


وی با اشاره به برخی از دیگر آسیبهای اجتماعی گفت: طلاق در بخش شمالی تهران به 50 درصد رسیده است، اگر جامعه به این سمت حرکت کند چه انتظاری از جامعه خواهید داشت؟
معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اینکه منافع ملی زمانی ملی هستند که با منابع ملی و انقلابی در تعارض نباشند، گفت: آنجا که چیزی با هویت ملی در تعارض است آنرا جزو منافع ملی نمی دانیم و حال آنکه دستگاههای رسانه ای غربی سالها خطی را دنبال می کنند تا روشنفکران ما را به سمتی بکشانند که به پایمال کردن هویت ملی بینجامد.
قریشی با تاکید بر این که منفعت ملی بدون هویت ملی تحقق پذیر نیست، گفت: ما ملتی مسلمان، ریشه دار در تاریخ و انقلابی هستیم که این ها هویت ما را تشکیل می دهند، اینها سه عنصر اصلی هویت ملی ما را می سازند.
دبیر اجرایی همایش نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: 250 نفر از دبیران مراکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاههای کشور در این همایش 2 روزه شرکت دارند.


وی با بیان اینکه دفاتر هم اندیشی دانشگاهها حدود 10 سال قبل طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، هدف از این همایش را تقویت جایگاه دفاتر هم اندیشی و بررسی مسائل مالی و معنوی دفاتر در دانشگاههای وزارت علوم، بهداشت و درمان و دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد.
وی گفت: هم اکنون این دفتر در 320 دانشگاه کشور فعالیت دارد که در دانشگاههای بزرگ رابطان نیز در کنار دبیر دفتر مجموعه ای را برای تعمیق ارتباطات با دفتر نهاد نمایندگی رهبری شکل داده اند.
همایش دبیران دفاتر هم اندیشی دانشگاههای کشور تا روز جمعه در مشهد ادامه دارد که قرار است فردا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در آن حضور پیدا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.