علی اصغر طالبیان فرد عصر دوشنبه در مراسم پایانی همایش روسای ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در گناباد بدون توضیح بیشتر مجموع اعتبارات ملی و استانی تخصیصی امسال را به اجرای طرحهای بیابانزدایی استان 208 میلیارد ریال ذکر کرد.
وی افزود: این مبلغ به هیچ عنوان جوابگوی گستردگی عرصه های بیابانی منابع طبیعی خراسان رضوی نیست و باید حداقل بیش از یک هزار میلیارد ریال افزایش یابد.
معاون اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی ادامه داد: 29 درصد کل بیابانهای استان به وسعت یک میلیون و 576 هزار هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد. 13 درصد مساحت خراسان رضوی شامل 768 هزار و 699 هکتار در قالب 16 کانونهای بحرانی در 15 شهرستان درگیر فرسایش بادی قرا دارند و شهرستانهای سرخس و گناباد بیشترین عرصه این کانونها را به خود اختصاص داده اند.
رئیس اداره منابع طبیعی گناباد نیز گفت: از مجموع 567 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی این شهرستان 231 هزار هکتار در کانونهای بحران فرسایش بادی و بیابانزایی قرار دارد.
مجتبی محرابی افزود: پارسال 500 هکتار عملیات بیابانزدایی در گناباد انجام شد و امسال نیز همین مقدار اجرا می شود.
همایش روسای ادارات منابع طبیعی شهرستانهای خراسان رضوی به مدت یک روز در گناباد برگزار شد. گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
خراسان رضوی منطقه ای خشک و نیمه خشک است زیرا 75 درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه خشک و فراخشک قرار دارد. یک میلیون و 651 هزار و 511 هکتار از زمینهای خراسان رضوی در مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی قرار دارد که شامل حدود 30 درصد از وسعت استان است. خراسان رضوی دارای 16 کانون بحرانی فرسایش بادی در 17 منطقه و 15 شهرستان است. همچنین وسعت مراتع خراسان رضوی شش میلیون و 566 هزار و 29 هکتار معادل 56 درصد از کل مساحت این استان است. جنگلهای خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه زارها، درختچه ها و جنگلهای دست کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی 8،5 درصد از وسعت استان را شامل می شود.
خبرنگار:علیرضا حسن زاده **انتشار: حسین کریم زاده
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.