به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمد کازری دوشنبه در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه پیام نور تربت حیدریه برگزار شد، افزود: آنچه امروز نیاز اساسی جامعه اسلامی را هویدا کرده، نظریه پردازی، فرمول سازی و مدل سازی برای راهبردهای دینی مسایل مورد نیاز کشور است که باید متخصصان دانشگاهی و حوزوی آن را تثبیت، نهادینه و ترویج دهند.
وی مهمترین محور وحدت را در حوزه اندیشه و تفکر برشمرد و گفت: توازن اندیشه ها، تفکرات و تعامل با هم، جدایی حوزه و دانشگاه را غیر ممکن می کند و جامعه ای در طراز انقلاب اسلامی فراهم می کند.
کازاری در ادامه از اطاعت عقلانی به عنوان محور دیگر وحدت یاد کرد و افزود: باید اطاعت عقلانی شکل گیرد و این مهم منوط به انسان هایی با ذهن خلاق است که در مسایل تئوری و عملی به عرصه مدل سازی ورود پیدا کرده و آن را در حوزه و دانشگاه به مرحله اجرا برسانند.
وی به عرصه های مقابله با جبهه استکبار اشاره و اظهار کرد: امروز دشمن از عرصه میدان مبارزه فیزیکی ناامید شده و در میدان های فرهنگی و اقتصادی به جنگ اعتقادات و باورهای دینی امت اسلامی برخاسته و این مبارزه بسیار پیچیده تر و خطرناک تر از مبارزه نظامی است.
کازری از ترویج رباخواری در عرصه اقتصاد جامعه اسلامی به عنوان معضلی تاثیرگذار یاد کرد و گفت: وقتی رباخواری به بهانه های مختلف استمرار پیدا کند، اینجاست که انسان به جنگ با خدا می آید و تاثیر آن را می توان با طلاق های فراوان، اعتیاد و لقمه حرام در جامعه مشاهده کرد.
وی همچنین از مطالبه گری سیاست های اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین معماری اسلامی در جامعه به عنوان دو رسالت دانشگاهیان و حوزویان در عرصه وحدت یاد کرد.
رییس دانشگاه پیام نور تربت حیدریه نیز از دانشگاهیان به عنوان قشر روشنفکر جامعه یاد کرد و گفت: روشنفکران دید افقی بالایی در سطح جامعه دارند و دانشگاه به عنوان تربیت کننده متخصص در حوزه های مورد نیاز جامعه فعالیت می کند.
داود فیروزی افزود: با توجه به نقش دانشگاهیان و حوزویان و لزوم همفکری و همگرایی این دو قطب علمی در جامعه تعامل و تکامل حوزه و دانشگاه منجر به تشکیل تمدن نوین اسلامی خواهد شد.
در این همایش دانشجویان و اساتید دانشگاه ها و همچنین طلاب و روحانیون و اساتید حوزه های علمیه به بیان مقالات، دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه پرداختند.
افزون بر 12 هزار دانشجو و 250 استاد هیات علمی در 7 مرکز آموزش عالی تربت حیدریه شامل؛ دانشگاه عالی، آزاد اسلامی، علوم پزشکی، پیام نور، فنی و مهندسی، علمی و کاربردی و سما تحصیل و تدریس می کنند.
همچنین تربت حیدریه دارای سه حوزه علمیه برادر و یک حوزه علمیه خواهر است که افزون بر یکهزار طلبه و روحانی از سطح یک تا سطح چهار (معادل دکترا) در آن تحصیل و تدریس می کنند.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
6121 /1744
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم انتشار: علی اصغرافتاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.