محمدهادی ضیایی مهر روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در هشت ماهه سال جاری 960 هزار تن کالای ترانزیتی از طریق شبکه ریلی کشور حمل شده که 60 درصد آن معادل 580 هزار تن کالاهای بارگیری شده از مبداء ترکمنستان است.
وی یادآور شد: گوگرد، کود شیمیایی و مواد نفتی ترکمنستان عمده محصولاتی است که از طریق شبکه ریلی کشورمان ترانزیت می شود که از مجموع یاد شده گوگرد با حدود 80 درصد بیشترین سهم را دارد.
ضیایی مهر همچنین بندرعباس را محل خروج حدود 95 درصد این کالاها عنوان کرد.
مدیرکل راه آهن منطقه خراسان اظهار کرد: در هشت ماه سال 96 بیش از 770 هزار تن کالای ترانزیتی با حدود 13 هزار دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس با کشور های آسیای مرکزی مبادله شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 80 درصد رشد داشته است.
ضیایی مهر با تاکید بر اینکه 80 درصد ترانزیت ریلی کشور از طریق مرز ریلی سرخس انجام می شود، ادامه داد: ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان عمده کشورهایی هستند که کالای خود را از طریق این مرز ریلی ترانزیت می کنند.
ترکمنستان و ازبکستان به ترتیب با 60 و 33 درصد میزان ترانزیت از مجموع یاد شده بیشترین سهم حمل کالا را از طریق ریل به خود اختصاص داده اند.
وی تصریح کرد: توسعه روابط بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آسیای مرکزی و اعمال تخفیف های 15 تا 50 درصدی تعرفه عبور کالاهای ترانزیتی از قلمرو ریلی کشورمان از عوامل عمده رشد ترانزیت ریلی در مرز سرخس است.
در نیمه نخست امسال یک میلیون و 716 هزار تن بار داخلی و خارجی در راه آهن خراسان جا به جا شده که از این میزان 780 هزار تن مربوط به صادرات، واردات و ترانزیت ریلی از پایانه ریلی سرخس است.
از مجموع 12 هزار و 500 کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور یک هزار و 500 کیلومتر معادل 12 درصد در خراسان رضوی قرار دارد.
خبرنگار:ناصر اسدزاده هروی**انتشار دهنده:شاهین فرشاد
3221/507
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.