علیرضا رشیدیان شامگاه یکشنبه در نشستی با مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی به مناسب روز حمل و نقل افزود: بخش خصوصی و تشکلهای حوزه حمل و نقل باید با استفاده از ایده های جدید و چانه زنی با دستگاه دولتی در راستای رفع مشکلات این حوزه و رسیدن به سوددهی متعادل در کنار ارائه خدمات مطلوب تلاش کنند.
وی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل نیز تاکید و بیان کرد: روند نوسازی ناوگان فرسوده باید بگونه ای باشد که رانندگان و بخش خصوصی بتوانند هم توان پرداخت اقساط و هم توان اداره زندگی خود را داشته باشند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: برای تحقق این مهم باید با همکاری بخشهای مختلف راهکارهایی ارائه کرد. کانونها، انجمن صنفی و شرکتهای حمل و نقلی باید سودی برای رانندگان داشته باشند. تشکلها و شرکتهای حمل و نقل باید با چاره اندیشی و همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زمینه نوسازی ناوگان را با سود کمتر از شرکتهای لیزینگ برای رانندگان فراهم کنند.
وی به طرح برخی مشکلات شرکتهای حمل و نقل در مورد میزان و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز اشاره و بیان کرد: در خصوص تعیین مالیات باید به نحوی عمل شود که شرکتها به سمت فقر و تعطیلی سوق داده نشوند و بین مالیات گیرنده و مالیات دهنده تعادلی برقرار باشد.
رشیدیان گفت: مخالف اعمال مالیات نیستیم. برای توسعه کشور هر کسی باید سهم خود را بپردازد ولی نقطه تعادل و نحوه این محاسبه نیز مهم است. در ایران حمل و نقل بار جاده ای از حمل و نقل ریلی ارزانتر است. گاهی باید برای گرفتن بار از کشورهای همسایه حمل و نقل را ارزان کرد.
در این نشست نمایندگان بخش خصوصی، کانونها و تشکلهای حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز به بیان مشکلات خود پرداختند. 26 آذر ماه 'روز حمل و نقل' نامیده شده است.
248 شرکت حمل و نقل بین المللی فعال در خراسان رضوی وجود دارند. خراسان رضوی 20 هزار و 574 کیلومتر راه دارد که شش هزار و 422 کیلومتر آن بین شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر راه روستایی است.
این استان رتبه نخست حمل مسافر در جاده و ریل، رتبه دوم حمل و نقل هوایی و رتبه نخست صادرات و ترانزیت کالا را در کل کشور دارا است. خراسان رضوی در زمینه صنعت ترانزیت نیز با چهار پایانه مرزی، کریدور مهم واردات و صادرات، پیوند مرزها و کشورهای همسایه شرقی به نقاط مرکزی و جنوبی ایران است.
38 هزار راننده باری و 9 هزار راننده مسافری در بخش حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی فعالیت دارند. همچنین 43 هزار و 920 دستگاه خودرو سنگین در ناوگان جاده ای این استان وجود دارد. 394 شرکت باری و مسافری، 92 انجمن صنفی مسافری و 17 انجمن صنفی کالا در خراسان رضوی فعال هستند. 25 مجتمع خدمات رفاهی و 10 مرکز معاینه فنی نیز در سطح این استان دایر است. ۹۵ درصد حمل و نقلها در خراسان رضوی حمل و نقل جاده ای است و در این میان 14 درصد رفت و آمد خودروها را در سطح استان ناوگان حمل و نقل عمومی بر عهده دارد. بالغ بر ۹۹ درصد بخش حمل و نقل خراسان رضوی متعلق به بخش خصوصی است.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشار: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.