به گزارش ایرنا مهندس حسین کامران دیسفانی روز پنجشنبه در همایش بررسی آیین نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله، با تاکید بر لزوم دقت مهندسان در اجرا و پایداری ساختمان ها بیان کرد: باید فرهنگ سازی کنیم تا در ساخت و سازها از مصالح استاندارد، مرغوب و سبک استفاده شود تا ضریب ایمنی و مقاومت ساختمان افزایش یابد.
وی با بیان اینکه وظایف مهندسان در اجرای ساخت و سازها در چهارچوب قانون مقررات ملی ساختمان و آیین نامه 2800 مشخص شده است، خاطرنشان کرد: علی رغم وجود آیین نامه و متخصصان زبردست، اکنون شاهد تخریب ساختمان ها بیش از حد تصور هستیم .
کامران ادامه داد: این ناشی از آن است که در رعایت آیین نامه و روند ساخت و سازها مراقبت و دقت های لازم به عمل نمی آید.
وی با اشاره به زمین لرزه اخیر کرمانشاه گفت: در کشور ما هر پنج سال یک زمین لرزه مخرب نظیر زمین لرزه گناباد، طبس، رودبار و منجیل، قائنات، بم، بجنورد، آذربایجان، کرمان و کرمانشاه با بزرگی بیش از 7 ریشتر رخ داده که تلفات جانی تا مرز 30 هزار نفر داشته است.
رئیس هیات مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی افزود: در زلزله کرمانشاه آسیب پذیری و تخریب ساختمان های دولتی، مسکن مهر و مردمی زیاد بود و البته بیشترین هجمه نیز به ساختمان های مسکن مهر وارد شد.
جواد مروتی رئیس گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این همایش اظهار کرد: ضعیف بودن جوش ها، پایه ساختمان و استفاده از مصالح ساختمانی نازل بویژه بتن نامرغوب از عمده ترین علل تخریب ساختمانها در زلزله کرمانشاه بوده است.
زلزله ‌ای 7.3 ریشتری 21 آبان امسال در استان کرمانشاه 12 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی را به طور 100 درصد ویران و 15 هزار واحد دیگر را نیازمند تعمیر کرد.
سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با 24 هزار عضو مهندس در هفت رشته عمران، مکانیک، برق، شهرسازی، ترافیک، نقشه برداری و معماری، بعد از تهران، دومین سازمان نظام مهندسی بزرگ ایران محسوب می شود.
خبرنگار: ندا جواهرفر ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7505/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.