محمدرحیم رهنما روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در پی توجه به بخش گردشگری امسال 25 درصد از تسهیلات قابل واگذاری از محل منابع استانی به حوزه گردشگری خراسان رضوی اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: در مرحله نخست 55 میلیارد ریال از این میزان تخصیص یافت. در این چارچوب با هفت بانک وارد مذاکره شده ایم و تاکنون با سه بانک تفاهمنامه امضا شده و سه بانک دیگر در شرف امضای تفاهمنامه هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: تاکنون 40 پروژه در عرصه صنعت گردشگری استان متقاضی دریافت تسهیلات بوده اند که پرونده آنان تکمیل و آماده معرفی به بانک جهت دریافت تسهیلات است.
وی همچنین به برگزاری هشتمین همایش و نمایشگاه تخصصی معرفی فرصتهای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری و زیارت خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: این رویداد با حضور 28 مقام داخلی و خارجی همچون رئیس سازمان میراث فرهنگی، معاون کل سرمایه ‌گذاری کشور، نماینده سازمان جهانی جهانگردی، استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد و دیگر مقامات ملی، بین‌المللی، استانی و شهری از 19 تا 22 دی ماه آتی در مشهد برگزار می شود.
رهنما افزود: در کنار این رویداد نمایشگاه صنعت هتلداری با حضور هتلداران چهار و پنج ستاره ایران، برج‌ سازان و سرمایه‌ گذاران کیش، قشم، چابهار، عسلویه، 40 سفیر داخلی و خارجی، فعالان صنعت هتل ‌سازی نوین، روسای اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و اتحادیه‌ها نیز برپا خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین به مناسبت رویداد بزرگ مشهد 2017 و انتخاب مشهد به عنوان پایتخت گوهرسنگها نمایشگاه صنایع دستی کشور از 27 آذر جاری تا اول دی ماه آتی به مدت پنج روز در قالب 180 غرفه در سالن عطار نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: همزمان با برگزاری این نمایشگاه همایش، کارگاه و نشستی با موضوع بسته‌ بندی در قالب کارگاه نیز برپا خواهد شد.
وی در ادامه یکی از برنامه‌های محوری دولت را در چارچوب شعار سال با موضوع اشتغال به ‌ویژه اشتغال روستایی و اشتغال در بخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات ذکر و بیان کرد: یکی از این صنایع گردشگری است و سهم حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خراسان رضوی ایجاد 5800 فرصت شغلی می باشد.
رهنما افزود: هم اکنون 300 پروژه در حوزه اقامت و گردشگری با سرمایه ‌گذاری 70 هزار میلیارد ریال در خراسان رضوی در حال اجرا است.
وی ادامه داد: مجوز ساخت مرکز ملی گوهرسنگها گرفته شده و کار اجرای این مرکز از آخر امسال آغاز می شود.
رئیس انجمنهای صنفی و خدمات گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بیش از 90 درصد پروازهای ایران با سرمایه‌گذاری شرکتهای هوایی خارجی بوده که هرگز مساعد نیست و باید تقویت خطوط هوایی داخلی را داشته باشیم.
سعید ولی ‌زاده افزود: کیفیت خدمات پروازهای داخلی ضعیف است و امیدواریم خدمات ب‌گونه‌ای باشد که شایسته گردشگر بوده و سبب افزایش آمار و ماندگاری سفرها شود.
خراسان رضوی مقصد حدود نیمی از گردشگران خارجی ورودی به ایران است. مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان با بیش از 250 هزار نفر ظرفیت اقامت موقت و دائم سالانه میزبان میلیونها گردشگر داخلی و خارجی است. تاکنون هزار و 500 اثر تاریخی فرهنگی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این تعداد اثر که از سال 1310 تا پایان سال 1393 ثبت و دارای شماره ملی شده اند شامل 930 بنای تاریخی، 471 تپه و محوطه تاریخی، 58 مورد میراث معنوی، 28 مکان رویداد انقلاب اسلامی، چهار اثر طبیعی و دو اثر منقول است. استان خراسان رضوی حدود 10 هزار محوطه، بنا و اثر دارای ارزش تاریخی دارد. استان خراسان رضوی همچنین با 100 رشته صنایع دستی دارای حدود 20 هزار هنرمند فعال در این حوزه است. 14 موزه و 22 مکان تاریخی و فرهنگی در خراسان رضوی زیر نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.