دکترمحمدهادی ایازی روز چهارشنبه در سومین همایش سرطان انجمن نسترن در مشهد افزود: امروز 82 درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماریهای غیرواگیراست که در این میان نقش سرطان قابل توجه می باشد ضمن آنکه در برخی استانها سرطان عامل دوم و در برخی دیگرعامل سوم مرگ و میرها است.
وی ادامه داد: هم اکنون 350 هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان هستند و سالانه 100 هزار نفر به این رقم افزوده می شود. اگر قرار باشد اقدام جدی و موثری در این حوزه اعم از درمان و پیشگیری با نقش جدی در کاهش مرگ و میرها صورت گیرد راهی نداریم جز آنکه نظام سلامت را اجتماعی کنیم.
معاون وزیر بهداشت گفت: اجتماعی کردن به مفهوم مشارکت همه آحاد مردم در حوزه سلامت است بدین مفهوم که هر فردی نسبت به سلامت خود، خانواده ، دوستان، هموطنان و آحاد انسانهای روی کره زمین حساس بوده و مراقبت لازم را انجام دهد. بدین منظور باید زمینه مشارکت همگان را در حوزه سلامت فراهم کرد.
وی افزود: نخستین اقدام در این زمینه افزایش سواد سلامت مردم است بگونه ای که بدانند چه سبک زندگی را برای سلامت و زندگی بیشتر انتخاب کنند در حالی که امروز به ابتدایی ترین اصول همچون تحرک 15 دقیقه ای در روز هم توجه نمی شود. اگر سواد سلامت مردم ارتقا یابد خود به خود بر روی این مباحث حساس می شوند.
ایازی ادامه داد: امروز بخش عمده ای از هزینه های نظام سلامت صرف درمان می شود که بخش اصلی آن هم برای درمان بیماریهای غیرواگیر و عمده آنها در حوزه سرطان صورت می گیرد.
وی گفت: بخشی از این مشارکت منوط به استفاده از ظرفیت تشکلها و سازمانهای مردم نهاد است. امروز در کشور 620 سلزمان مردم نهاد در حوزه سلامت وجود دارند که فعالیتها و اقدامات بسیار ارزشمندی انجام می دهند. از این تعداد 72 مورد تشکلهای مردم نهاد و خیریه در حوزه سرطان هستند که در قالب شبکه سازمانهای مردم نهاد فعال شده اند.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: باید از ظرفیت مردم در حوزه زیرساختهای نظام سلامت و توسعه آن بهره برد. در این راستا 875 خیریه نیز در حوزه نظام سلامت در کشور فعال هستند که کمک قابل توجهی به توسعه زیرساختهای این حوزه و جبران کمبودها است.
وی اقدام دیگر در حوزه اجتماعی کردن نظام سلامت را تقویت مشارکت بین بخشی ذکر و بیان کرد: در این راستا باید همه دستگاهها، نهادها و بخشهای دخیل درحوزه سلامت وارد کار شوند.
دکتر ایازی همچنین به آلودگی هوا در شهرهای بزرگ اشاره و بیان کرد: اگر این آلودگی مهار نشود و کاهش نیابد موجب ورود حجم زیادی از بیماران به مراکز درمانی و بار شدن هزینه های سنگین درمان بر نظام سلامت کشور می شود. برای کاهش این هزینه ها باید مشارکت بین بخشی و دستگاههای دخیل در حوزه سلامت تقویت شده و هریک نقش و وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهند.
وی گفت: این موضوع در حوزه پیشگیری از سرطان هم بسیار موثر است و اگر دستگاههای مسئول در بخش تغذیه، آب و خاک و هوا نقش خود را به خوبی ایفا کنند بخشی از مسائلی را که پیامدهای آن متوجه وزارت بهداشت و سلامت مردم می شود می توان مدیریت نمود.
سومین همایش بین المللی سرطان نسترن با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا 10 آذر جاری در مشهد ادامه دارد.
شادروان 'نسترن رزمجو' عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تیرماه 1393 بر اثر سرطان و تشخیص دیرهنگام این بیماری به دیار باقی شتافت، او در آخرین لحظات عمرش وصیت کرد به جای صرف هزینه و تشریفات مرسوم، مرکز تحقیقات، پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان راه اندازی شود، تشکیل انجمن سرطان نسترن و برپایی سه همایش بین المللی سرطان با تلاشهای همسر و خانواده وی در این راستا صورت گرفته است.
خبرنگار: فاطمه یوسفی
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.