وحید گلستان روز شنبه در نشست خبری ویژه هیات داوران چهل و هفتمین جشنواره فیلم رشد با هدف معرفی و بررسی آثار ارائه شده در جشنواره در مشهد افزود: این جشنواره در پنج بخش با هیاتهای داوری جداگانه برگزار می شود.
وی جشنواره فیلم رشد را حلقه میان تولید و اکران توصیف و بیان کرد: جشنواره ها نه در جایگاه تولید هستند و نه در جایگاه اکران و اکران فیلمهای آموزشی می تواند ضرورتا در سینما نباشد. فیلمهای آموزشی به فرآیند آموزشی نیز کمک می کنند. سالنهای اکران می توانند به ‌عنوان فرصت یادگیری قلمداد شوند و انتظار می رود جشنواره فیلم رشد پس از 47 سال تجربه، بهتر از قبل کار کند.
رئیس هیات داوران چهل و هفتمیم جشنواره بین المللی فیلم رشد ادامه داد: علاوه بر ساز و کارهای خود جشنواره باید از بیرون نیز این جشنواره مورد حمایت قرار گیرد زیرا فیلم آموزشی می‌تواند کمکی به رشد ابزار آموزشی داشته باشد.
یکی از اعضای هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز در این نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه و کیفیت فعالیت کانون پرورشی کودکان و نوجوانان گفت: مدیریت این کانون همانند قدیم نیست و آنطور که انتظار می رود عمل نمی کند.
کیومرث پوراحمد افزود: در قدیم کانون پرورش فکری کودکان اقدام به پخش فیلمهای آموزشی در تمام مناطق اعم از روستاها و مناطق سختگذر می کرد. ما با سینما زندگی می کنیم اما برخی افراد تنها مدیریت می کنند.
این کارگردان برجسته سینمای ایران ادامه داد: در گذشته هر سال یک فیلم می ساختم اما هم اینک بخاطر مشکلات موجود هر چهار تا پنج سال یک فیلم می سازم و اکنون هم بعید می دانم بشود همانند 'قصه های مجید' فیلمی ساخت چون فضای تلویزیون با آنچه در گذشته بوده تغییر کرده است.
داور بخش داستانی بلند جشنواره رشد هم گفت: معیارهای انتخاب فیلم برتر باید مطابق با ارزشهای نظام مند، تربیتی و آموزشی باشد و توجه به مخاطبان داشته باشد.
مسعود نقاشزاده افزود: بیشتر فیلمها در بخش بازبینی ایرانی هستند. مدیران جشنواره باید در نظر داشته باشند که نسبت به پذیرش فیلمها از سراسر دنیا با خصوصیات مشخص اقدام کنند. بیشتر فیلمهای جشنواره داستان گویی بود. باید به اهمیت پرداختن دراماتیک در فیلمها نیز توجه شود.
وی بر اهمیت سینمای کودک و نوجوان تاکید و بیان کرد: سینمای کودک و نوجوان می تواند یک بخش جدی و مهم در جشنواره باشد و باید برنامه گسترده ای برای توسعه این قبیل برنامه ها داشته باشیم. در این زمینه باید توسعه فرصتهای نمایش و زیرساختها را مد نظر قرار داده و پخش و تبلیغات ارتقأ یابند.
داور بین المللی بخش داستانی بلند چهل و هفتمین جشنواره فیلم رشد هم در ادامه این نشست خبری گفت: ایران شهرت زیادی در عرصه فیلمسازی دارد و فیلمهای ایرانی در اوج هستند. من از اینکه می توانم تمام فیلمهای ایرانی را ببینم خشنود هستم.
مونیکا واهی افزود: یکی از مهمترین معیارهایی که باید در انتخاب فیلم برگزیده در نظر گرفت خلاقانه بودن، داستان و محتوای فیلم است.
وی ادامه داد: تشویق و ترغیب بیننده به فیلم یکی از نکاتی است که باید در ساخت آن مورد نظر قرار گیرد. تلاش می کنیم فیلمها را از منظر کودکان بررسی کنیم و فیلمهایی را ترجیح می دهیم که کنجکاوی و حس پرسشگری کودکان را جذب کند و ذهن آنها را به چالش بکشد زیرا این مهم موجب تقویت اندیشه آنها می شود.
یکی دیگر از داوران جشنواره فیلم رشد هم گفت: در این دوره از برگزاری جشنواره نگاه تازه ای به موضوعاتی صورت گرفته که بارها تکرار شده اند. این مسئله از منظر انسانشناسی و هنر به صورت متناوب در آثار رسیده به این دوره از جشنواره رشد قابل مشاهده است.
آرد زند افزود: آثار پژوهش محور و خوشفکری در این دوره از جشنواره فیلم رشد تهیه شده است.
چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد از سوم تا 10 آذر جاری به میزبانی خراسان رضوی در مشهد برگزار می شود.
هزار و 257 اثر هنری به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و از این تعداد 261 اثر به دلیل برخورداری از شرایط و ویژگیهای فنی لازم تائید و برای داوری انتخاب شدند. این تعداد اثر شامل 112 اثر در بخش بین ‌الملل ایرانی، 66 اثر در بخش بین‌ الملل خارجی، 35 اثر در بخش دانش ‌آموزان، 41 اثر در بخش فرهنگیان و هفت اثر نیز در بخش دانشجومعلمان است.
از آثار رسیده در بخش بین الملل خارجی که از 37 کشور ارسال شده اند آثار 18 کشور پذیرفته و به بخش داوری جشنواره راه یافت.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.