یکی امید به گنبد هشتم گره زده و قدم استوار نموده و با گامهایی راسخ به پابوس شمش الشموس می آید آن هم با دلی سرشار از امید و روشنی مسافت چند صد کیلومتری را با ذکر و صلوات در کنار فرزند بیمار خود که بر روی تختی چرخدار است تا مشهد طی می کند.
آن دیگری با نوزاد 6 روزه خود راهی این سفر شده و کاروان عشاق را سرپرستی می کند و امروز پس از 9 روز طی طریق در ورود به آستان هشتمین خورشید خاک صحن را بر چشمان نوزاد 15 روزه اش طوطیا می کند.
حضور خانواده شهدا و ایثارگران و در میان آنها شهید حججی هم خود نمودی دیگر از این عشق است که مسیر ولایت را با پای دل می پیمایند و به نیت شهدا و روشنی مسیر آنان در جاده ولایت گام نهاده اند.
اما در این میان عده ای این عشق به ولایت و آفتاب عالم آرای هشتم را به شیوه ای دیگر جلوه گر می سازند تا میهمانان امام رئوف را در میزبانی شایسته آن امام همام و زائران کوی او تکریم کند.
امروز این میزبانی جلوه ای دیگر به خود می گیرد و در میان همه حس و حال معنوی زائران، شور و عشق مجاوران و خادمان از دور و نزدیک برای خدمت به این زائران وصفی دیگر است.
این میزبانی از حضور 15 هزار خیر در قالب جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده برای خدمت به زائران پیاده تا کفاشی که کفشهای پاره زوار را تعمیر می کند یا آن واکسی که با جعبه ای کوچک در مسیر زائران پیاده کفشها را واکس می زند متفاوت است.
آنجا که پیرمردی 85 ساله که توان راه رفتن ندارد به همراه همسر خود با همه آنچه که دارایی اوست با سماوری و نان خشکی از زائران رضوی در جاده تربت حیدریه پذیرایی می کند خود جلوه ای از این عشق به امام و زائران اوست. یا آنجا که ساکنان روستای اهل سنت جمالده در مسیر نیشابور - مشهد درهای منازل خود را به روی زائران پیاده رضوی می گشایند هر یک به حد وسع خود از آنان پذیرایی می کند و برایشان هم زن و مرد، پیر و جوان، سنی و شیعه فرقی نمی کند چون همه زائر امام عشق و خوبیها هستند.
چه بسیار جوانان و زنان و مردان همین روستا که در سالروز شهادت خورشید هشتم پای پیاده مسیر 60 کیلومتری روستا تا قبله هشتم را پیاده می پیمایند. در طول مسیرهای اصلی زائران نه فقط اهالی این روستا که اکثر مناطق روستایی در پذیرایی از زوار علی بن موسی الرضا(ع) حضوری پرشور دارند.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی می گوید نخستین خدمتگزاران به زائران پیاده رضوی روستائیان بودند و در تمام مسیرها که زائر پیاده داریم روستائیان پای کار بوده و با همه آنچه از دارایی و توان دارند خدمت می کنند.
حسین رضایی افزود: شوراها و دهیاری ها هم پای کار آمده اند.
طی ایام پایانی ماه صفر جاده ها جلوه ای زیبا از محبت به اهل بیت(ع)، عشق به ولایت و اخلاص و انسانیت بوده و هست. مردم هر آنچه که داشته اند را با خود به مسیرهای عبور زائران آورده اند تا در ثواب این حرکت عظیم شریک شوند .
بر اساس آمارها بر خلاف سالهای اولیه این حرکت، از 17 استان کشور در این ایام زائر پیاده به مشهد الرضا وارد شده اند و در این میان 9 استان هم از جمله قزوین و آذربایجان غربی، مازندران، فارس و اصفهان، خوزستان، تهران، همدان و مرکزی با ایجاد ایستگاههایی در طول مسیر زائران و مشهد خدمت رسانی کرده اند.
استاندار خراسان رضوی در این خصوص گفت: باید برای حضور گسترده تر خود مردم ظرفیت سازی کنیم. در این میان با توجه به اینکه نقطه کانونی کارهای فرهنگی دهه آخر ماه صفر حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و آستان قدس رضوی است محور فعالیتهای فرهنگی و ارتقای فرهنگ رضوی باید با نگاه تقریبی که جزئی از تفکر انقلاب و نیاز امروز کشور است انجام شود.
علیرضا رشیدیان افزود: زائران پیاده رضوی بخاطر سختی مسیر و مشکلات بین راه نیازمند خدمات گسترده تر هستند و باید مشکلات موردی را با توجه به تجربیات گذشته و نیاز امروز برطرف کنیم. در این راستا همه بخشها تلاش کردند در تسهیل امور و فراهم کردن مشارکت مردم در این امر خیر بکوشند.
امروز در کنار 275 ایستگاه صلواتی سازماندهی شده از سوی تشکلهای خیریه و نهادها و دستگاه ها تا میقات الرضاهای آستان قدس رضوی و سازمان تبلیغات و خیرینی از سایراستان های کشور، ایستگاههای کوچک خانوادگی هم رونق دو چندان یافته اند.
ایستگاههایی که در سال های گذشته با یک میز، یا صندوق عقب یک خودروی سواری و یا با زدن یک چادر مسافرتی فعال شد امروز به سطح دو سه کانکس و خدمات وسیعتر گسترش یافته است.
عضو جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی می گوید امروز این فرهنگ میزبانی که ذاتی ایرانیان است به سمت و سویی متفاوت سوق یافته و در خدمت به زائران پیاده رضوی جلوه ای متفاوت دارد.
رضایی افزود: امروز نباید خیلی پافشاری کنیم بر سامان دادن آن بگونه ای که جنبه دولتی به خود بگیرد بلکه باید گذاشت مردم کارخود را انجام دهند ومحوریت آنان در این خدمت حفظ شود. هر چه این کار پیشتر می رود زمینه های جدیدتری برای خدمتگزاری ایجاد می شود.
ساماندهی و خدمت 70 راننده تانکرهای آب در قالب هیات سقاهای رضوی برای تامین آب شرب زائران پیاده و ایستگاههای صلواتی، تا 170 آرایشگر، 150 ماساژور و یا 100 کفاش که در این مسیرها خدمات می دهند بخشی از همین تلاشهاست.
اما خدمت به زائران فقط در طول جاده ها نیست بلکه در شهر مشهد هم 90 هزار زائر در محلهای اسکانی که جمعیت خدمتگزاران با مشارکت آموزش و پرورش و شهرداری در سایه مدیریت استانداری خراسان رضوی تدارک دیده اسکان یافته اند و بخشی هم در حسینیه ها و فضاهای برنامه ریزی شده کاروان خود اتراق کرده اند.
استاندار خراسان رضوی گفت: 65 هزار نفر از مردم مشهد در سامانه جهاد خدمت ثبت نام کرده اند و تا صبح روز شنبه 27 آبان 47 هزار و 900 زائر رضوی در همین قالب میهمان منازل مردم مشهد شدند.
امسال مشهد در سالگرد شهادت امام رضا(ع) میزبان افزون بر چهار میلیون زائر است.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشار: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.