به گزارش روز چهارشنبه دبیرخانه هیات منصفه مطبوعات خراسان رضوی، قائم مقام دادگستری خراسان رضوی در این آیین با تاکید بر اهمیت جایگاه هیات منصفه برای رسیدگی به جرائم مطبوعاتی و سیاسی طبق قانون اساسی، گفت: اعضای هیات منصفه استان 14 نفر از معتمدان و افراد خوشنام هستند که بر اساس قانون انتخاب شده اند.
مجتبی ملکی افزود: با توجه به تصویب قانون رسیدگی به جرائم سیاسی، این دوره هیات منصفه مربوط به رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی است و لذا به عنوان هیات منصفه استان شناخته می شود.
سرپرست دادگاههای کیفری یک خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: دادگاه هایی که با حضور هیات منصفه برگزار می شود روال قانونی خاص خود را دارد به عنوان مثال همه اظهار نظرهای این دادگاهها باید ضبط شود و حتی اگر ضرورت داشت ضبط به صورت تصویری انجام گیرد.
حجت الاسلام محمد دهقان افزود: همچنین در دادگاههای جرایم سیاسی و مطبوعاتی حضور هیات منصفه موضوعیت دارد به این معنا که اعضای هیات منصفه حتما باید در این دادگاهها حضور داشته باشند.
وی گفت: وقتی جامعه ای سالم است که با مجرمان از هر قشر و گروهی برخورد قانونی شود و هیچ فرد خاطی و بزهکاری در جامعه در برابر قانون مصون نباشد.
وی افزود : دادگاههای کیفری یک خراسان رضوی با پنج شعبه در مشهد مشغول فعالیت است که شعبه دوم آن مسئول رسیدگی به جرایم مطبوعاتی، سیاسی و اتهامات مدیران دستگاههاست.
قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: خراسان رضوی از قطب های رسانه ای کشور است.
ناصر نبی زاده افزود: اکنون 300 مجموعه رسانه ای در قالب روزنامه، هفته نامه، فصلنامه، دوفصلنامه و خبرگزاری در این استان مجوز کار و فعالیت دارند.
نماینده جامعه روزنامه نگاران در هیات منصفه خراسان رضوی نیز با اشاره به تبصره سه ماده 38 قانون مطبوعات کشور، خواستار تشکیل دبیرخانه هیات منصفه مطبوعات استان خراسان رضوی شد.
سیدجلال فیاضی بر ضرورت دعوت از خبرنگاران در جلسات علنی دادگاه تاکید کرد.
در این نشست سیدمصطفی شریعتی با رای اعضای هیات منصفه به عنوان دبیر این هیات برگزیده شد.
خبرنگار : فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
1906/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.