این در حالی است که همزمان با شیوع سکته مغزی در جوامع کمتر توسعه یافته، کشورهای پیشرفته در پیشگیری از این عارضه و کاهش شیوع آن به موفقیتهای زیادی دست یافته اند.
سکته های مغزی علاوه بر مرگ ومیر بالا تبعات مختلفی اعم از اقتصادی، روحی روانی و اجتماعی برای مبتلایان، خانواده هایشان و جامعه در پی دارند.

* سکته های مغزی در مردان شیوع بیشتری دارد
عضو انجمن علمی مغز و اعصاب ایران می گوید سکته مغزی زمانی رخ می دهد که یک رگ مغزی دچار پارگی یا انسداد شود. بطور معمول 80 درصد سکته های مغزی بر اثر گرفتگی و انسداد عروق مغزی و بقیه به علت پارگی عروق مغزی رخ می دهد.
دکتر محسن حکاک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش سن یکی از شاخصهای مهم در ابتلا به سکته مغزی به شمار می رود بطوری که بر اساس آمارهای جهانی دو سوم سکته های مغزی در افراد بالای 65 سال رخ می دهد.
وی ادامه داد: سکته های مغزی در مردان 25 درصد بیشتر از زنان رخ می دهد و وجود زمینه های ژنتیکی از علل احتمالی افزایش سکته های مغزی در مردان است.
او گفت: 20 درصد افرادی که دچار سکته مغزی می شوند در یک ماه نخست پس از آن فوت می کنند. یک سوم بیمارانی که دچار سکته مغزی می شوند نبز بهبودی کامل می یابند و بقیه به ناتوانیهای مادام العمر مبتلا می شوند.
این پزشک متخصص مغز و اعصاب علائم سکته های مغزی را شامل ضعف حرکتی در صورت و دستها یا بطور کامل یک طرف بدن، اختلال در تعادل و راه رفتن، اختلال در صحبت کردن، اختلال در درک کلام، اشکال در بلع یا جویدن، اختلال ناگهانی در دید یا دوبینی، سردردهای شدید و ناگهانی، اختلال حاد حافظه و سرگیجه عنوان کرد.

* سن ابتلا به سکته های مغزی در ایران 10 سال پایین تر از نرم جهانی
یک پزشک فوق تخصص سکته مغزی نیز گفت: سکته های مغزی سومین علت مرگ و میر و نخستین علت ناتوانیها در جهان شناخته شده اند و در مردان بیشتر از زنان شیوع دارند.
دکتر کاویان قندهاری افزود: تحقیقات نشان داده ایران پس از کشور اوکراین بالاترین میزان شیوع به سکته های مغزی را در بین کشورهای جهان دارد و از سوی دیگر سن ابتلا به سکته های مغزی در ایران 10 سال پایین تر از سایر کشورها است.
وی ادامه داد: افزایش سن، فشار خون بالا، مصرف سیگار، افزایش چربی خون، ابتلا به بیماریهای قلبی، دیابت و استرس بالا از مهمترین علل ایجاد سکته های مغزی هستند.
رئیس بخش سکته مغزی بیمارستان قائم(عج) مشهد به اهمیت زمان طلایی سه ساعته در درمان سکته مغزی اشاره و بیان کرد: انتقال هرچه سریعتر بیمار به مراکز درمانی در این زمان طلایی برای دریافت درمانهای فوق تخصصی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی گفت: در سالهای اخیر درمان سکته مغزی از طریق فعال شدن 'کد 724' در بیمارستانهای ویژه، مورد توجه وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است. بیمارستان قائم مشهد یکی از این مراکز تخصصی درمان سکته مغزی در سطح کشور است.
دکتر قندهاری افزود: با اجرای سامانه 724 از زمستان پارسال تاکنون هزار و 200 نفر توسط اورژانس به بیمارستان قائم انتقال یافته و درمان شده اند.
وی ادامه داد: در این چارچوب فرد مبتلا به سکته مغزی از طریق اورژانس 115 به بیمارستان منتقل شده و تحت درمانهایی مانند تزریق داروی 'ترمبولیسم' قرار می گیرد.
این پزشک فوق تخصص بیمارستان قائم مشهد را مجهزترین مرکز جامع درمان سکته های مغزی در شمال شرق کشور معرفی و بیان کرد: در سالهای گذشته تعداد تختهای بخش سکته مغزی این بیمارستان از 12 به 20 دستگاه افزایش یافته است.

* پنج علامت سکته مغزی
عضو هیات علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: همه افراد جامعه از میان علائم سکته مغزی باید در هر سنی پنج علامت مهم و ناگهانی آن را جدی بگیرند.
دکتر علی شعیبی پنج علامت سکته مغزی را شامل 'اختلال ناگهانی تکلم، اختلال ناگهانی دید و بینایی، سردرد شدید ناگهانی، افت ناگهانی سطح هوشیاری و ضعف ناگهانی بر اثر بی حسی اندامها' عنوان و بیان کرد: طبق تحقیقات انجام شده در سال 1388 شیوع سکته های مغزی در شهر مشهد 139 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بوده است که سن ابتلا به آن 10 سال پایین تر از میانگین جهانی است.
وی افزود: علل افزایش شیوع سکته های مغزی در کلانشهر مشهد شناخته شده نیست اما ممکن است عواملی مانند دیابت و فشار خون کنترل نشده در این زمینه موثر باشد.
این پزشک متخصص سن شیوع سکته مغزی را پس از 65 سالگی ذکر و بیان کرد: هم اکنون بروز سکته های مغزی در سنین جوانی و در کمتر از 45 سالگی که در گذشته نادر بود نیز مشاهده می شود.
وی عوامل موثر در بروز سکته های مغزی را شامل افزایش سن، سابقه فامیلی و عوامل ژنتیکی، افزایش فشار خون، افزایش قند خون، افزایش چربی خون، استرس، استفاده از قرصهای لاغری، استفاده از قرصهای پیشگیری، استعمال سیگار و مواد مخدر برشمرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: با ایجاد استرس، متابولسیم بدن دچار اختلال می شود و بر اثر افزایش قند خون، چربی خون و ایجاد تصلب شرائین یا سختی رگها زمینه ایجاد سکته مغزی در فرد افزایش می یابد.

* کاهش 40 درصدی سکته مغزی در کشورهای پیشرفته
رئیس انجمن مغز و اعصاب خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ابتلا به سکته های مغزی در جوامع توسعه نیافته شیوع بیشتری دارد و کشورهای توسعه یافته شیوع سکته مغزی را با اقدامات پیشگیرانه تا 40 درصد کاهش داده اند.
دکتر عباس نوریان افزود: بروز سکته های مغزی در افراد کمتر از 45 سال در جوامع توسعه نیافته 20 تا 25 در 100 هزار نفر گزارش شده در حالی که این رقم در کشورهای توسعه یافته 14 در 100 هزار نفر است.
وی زمان طلایی درمان سکته های مغزی را حدود سه ساعت پس از بروز سکته عنوان و بیان کرد: در کشورهای پیشرفته بین پنج تا 10 درصد بیماران در این زمان طلایی به مراکز درمانی ارجاع می شوند در حالی که این تعداد در ایران حدود یک درصد تخمین زده می شود.
این پزشک متخصص ادامه داد: ارجاع بیمار مبتلا به سکته مغزی در زمان طلایی به بیمارستان نقش 30 درصدی را در موفقیت درمان و کاهش ناتوانیهای بعدی بیمار به دنبال دارد.
وی کنترل فشار خون، پرهیز از سیگار، پیشگیری از چاقی، اصلاح تغذیه، ترک سیگار، درمان بیماریهای قلبی، دیابت، حذف الکل، کاهش چربی خون و مدیریت استرسهای روزمره را مهمترین راهکارهای پیشگیری از سکته های مغزی عنوان کرد.
او تاکید کرد: کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد مشهد با جمعیت بسیار زائر و مجاور برای درمان سکته های مغزی به بخشهای بیشتر اورژانس اعصاب نیازمند دارد.
رئیس انجمن مغز و اعصاب خراسان رضوی گفت: هم اکنون 80 پزشک متخصص مغز و اعصاب در این استان فعالیت دارند که تعداد پزشکان نسبت به جمعیت به نسبت مناسب است.

* اهمیت انتقال بیماران سکته مغزی به بیمارستان توسط اورژانس
کارشناس فوریتهای پزشکی اورژانس 115 مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: انتقال بیمار مبتلا به سکته مغزی به بیمارستان توسط اورژانس 115 از اهمیت بسزایی برخوردار است . هم اینک 50 درصد این بیماران در مشهد توسط اورژانس به بیمارستان منتقل می شوند.
محمدرضا شاره افزود: بدنبال اقدامات انجام شده انتقال مبتلایان به سکته های مغزی توسط اورژانس 115 به مراکز درمانی در خراسان رضوی وضعیت بهتری نسبت به سایر مناطق کشور دارد. در سایر مناطق کشور این رقم 30 درصد است.
وی ادامه داد: توجه به فرصت طلایی مهمترین نکته در درمان (CVA) یا سکته مغزی است بنابراین بیماران با علائم اختلال در تعادل، اختلال بینایی، اختلال عصبی و اختلال در تکلم باید به سرعت توسط اورژانس 115 به بیمارستان انتقال یابند.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشار: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.