علیرضا صحرایی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون از مجموع 11میلیون و 727 هزار هکتار مساحت خراسان رضوی با 28 شهرستان هشت میلیون و 200 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و حوزه فعالیتی این اداره کل است.
وی ادامه داد: از این میزان عرصه منایع طبیعی مساحتی معادل یک میلیون و 350 هزار هکتار با فعالیت 72 هزار خانواده بهره بردار و به صورت مشارکتی مورد حفاظت و صیانت قرار دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی حفاظت و صیانت زمینهای ملی و منابع طبیعی را مهمترین وظیفه تعریف شده این اداره کل ذکر و بیان کرد: 496 فقره پرونده زمین خواری، تخریب و تصرف زمینهای ملی و طبیعی طی نیمه نخست امسال با مساحت 597 هکتار در استان تشکیل شده است. 53 فقره پرونده دیگر نیز در زمینه جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در عرصه منابع طبیعی شکل گرفته که مربوط به 118 هکتار زمین است.
وی گفت: از مجموع عرصه های طبیعی خراسان رضوی میزان پنج میلیون و 711 هزار هکتار اسناد مالکیت به نام دولت اخذ شده وبرای یک میلیون و 323 هزار هکتار زمین موات نیز سند صادر شده است. از مجموع مساحت استان برای 11 میلیون و 526 هزار هکتار نقشه برداری انجام شده و بقیه مساحت باقی مانده نیز در حال انجام است.
صحرایی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 15 هزار و 262 اعتراض مردمی نسبت به تعرض به عرصه های طبیعی ثبت شده است. 13 هزار و 888 مورد از این گزارشها مورد رسیدگی قرار گرفته و بقیه در مسیر رسیدگی قرار دارد.
وی همچنین به ثبت اطلاعات 17 هزار پلاک ثبتی خراسان رضوی در بانک زمین اشاره و بیان کرد: این استان در زمینه ثبت اطلاعات در سامانه بانک زمین رتبه سوم کشور را دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی همچنین به وجود حدود یک میلیون هکتار جنگل در این استان اشاره و بیان کرد: در قالب طرح جنگلکاری اقتصادی با مشارکت مردم امسال پنج مورد طرح تهیه جنگل در مناطق مختلف استان انجام شده است.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال با پنج مورد قاچاق محصولات جنگلی برخورد و 158 مورد شرکت در جلسات دادگستری به منظور رسیدگی به پرونده های تخلف مربوط به حوزه منابع طبیعی انجام شده است.
صحرایی در خصوص نقشه های سیل خیزی خراسان رضوی نیز گفت: هفت میلیون و 360 هزار هکتار از زمینهای استان دارای شدت سیل خیزی نرمال، دو میلیون و 946 هزار هکتار سیل خیز بحرانی و یک میلیون و 341 هزار هکتار سیل خیز فوق بحرانی هستند.
وی افزود: از مجموع چهار هزار و 473 آبادی در استان 1159 روستا در پهنه های با سیل خیزی کم، 1160روستا در پهنه های سیل خیز متوسط ،429 روستا سیل خیز زیاد و 17 روستا سیل خیز بسیار زیاد هستند.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.