علی لاریجانی روز پنجشنبه در پیامی به همایش ملی ملک الشعرای بهار در مشهد افزود: آثار و زندگی بهار می تواند چراغ هدایت و روشنگری برای نسل جوان و دوستداران ادب و فرهنگ این مرز و بوم باشد.
وی اظهار کرد: تاریخ این سرزمین پر افتخار همواره مهد و عرصه ظهور و تجلی بزرگان و مردان و زنان ارزشمند و اثر بخش در بسیاری از تحولات کشور بوده است که ملک الشعرای بهار از جمله آنهاست.
وی گفت: ملک الشعرای بهار به دلیل علاقه به فعالیت های اجتماعی و سیاسی چندین دوره در مجلس شورای ملی به عنوان نماینده مردم انتخاب شد و زمانی که مصادف با افزایش قدرت دیکتاتوری و استبداد سلطنت گردید از آن رو که این امور خلاف روح شاعرانه و حالات طبیعی و شخصیتی وی بود عطای نمایندگی را به لقایش بخشید.
لاریجانی در این پیام افزود: در زمان انقلاب مشروطه همسو با مردم و رویای آزادی خواهی آنان ، بهار نیز به این سمت و سو کشیده و چنان شیفته انقلاب شد که اشعار وی نیز تحت تاثیر این شرایط قرار گرفت.
وی اظهار کرد: بهار عاشق وطن و کشور بود و مرارت ها و دلتنگی های روزگار همواره اراده او را مصمم و راسخ در راه آزادی طلبی کرد و از وی چهره ای فرهیخته و روشنفکر ساخت.
وی گفت: بهار آثار متعدد در گنجینه ادب فارسی از خود بر جای گذاشت که سبک شناسی، تاریخ مختصر احزاب سیاسی، تاریخ تطور شعر فارسی، دیوان اشعار ، تصحیح تاریخ بلعمی و تاریخ سیستان از جمله یادگارهای درخشان اوست.
وی با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این همایش افزود: امید است چراغ پرفروغ ادب و فرهنگ این کشور با حضور چهره های درخشان خود همواره روشن و منور باشد.
همایش ملی ملک الشعرای بهار مدت یک روز و به منظور نکوداشت این شاعر، سیاستمدار و مرد بزرگ ادب و فرهنگ خراسان و ایران زمین از سوی آموزش و پرورش خراسان رضوی با مشارکت مراکز دانشگاهی در مشهد برپا شده است.
خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
1906 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.