سمیه عسکریان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت مدارس تیزهوشان در استان خراسان رضوی افزود: در پایان تحصیلات پایه ششم یک آزمون تستی از دانش آموزان برای ورود به مدارس ویژه تیزهوشان و استعدادهای درخشان گرفته می شود که در پایه نهم نیز دوباره یک آزمون برای راهیابی دانش آموزان بازمانده به این مدارس برگزار می شود.
وی این آزمون های تستی را علمی ندانست و گفت: کودک یا نوجوان تیزهوش در تعریف علمی به کودک و نوجوانی گفته می شود که در سنین قبل از مدرسه یا دبستان و دبیرستان علاوه بر توانایی هوشی بالا، دارای خلاقیت و مدل تفکر خلاق، توانایی مدیریت، رهبری و توانایی خاص در یک موضوع علمی باشد.
او افزود: مطابق این تعریف، داشتن توانایی هوشی که با مولفه های سنجش هوش سنجیده می شود تنها قسمتی از توانایی یک فرد تیزهوش است و در این قسمت افراد تیزهوش باید بهره هوشی بین 130 تا 140 داشته باشند که تنها 2 درصد افراد جامعه در این سطح هوشی هستند.
عسکریان اضافه کرد: این در حالی است که طبق اعلام معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش، 4.2 درصد از دانش آموزان کشور و نیز استان خراسان رضوی در مدارس تیزهوشان درس می خوانند.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: برای شناخت یک فرد تیزهوش تاریخچه فردی آن فرد خیلی مهم است چون بچه های تیزهوش از ابتدای تولد، حرکاتشان و طی کردن مراحل رشدشان با بچه های دیگر متفاوت است.
عسکریان افزود: در واقع موفقیت هایی که کودکان تیزهوش در دوران زندگی دارند محدود به موفقیت علمی نیست و باید همه ابعاد هوشی آنان شمارش و محسوب شود مثلا این که زودتر صحبت یا حرکت می کنند که این گونه امور از مشاهدات عینی والدین و معلمان به دست می آید.
وی گفت: در انتخاب یک فرد تیزهوش باید مشاهدات عینی در کنار آزمون های میزان شده هوش لحاظ شود و این در حالی است که هم اکنون خیلی از متخصصان معتقدند که حتی آزمونهای رایج هوش که در جامعه ما برای تشخیص تیزهوشان استفاده می شود، دچار مشکل است.
او افزود: اکنون آزمون تیزهوشانی که در پایه ششم برگزار می شود فقط یک مولفه توانایی علمی را در نظر می گیرد و برای قبولی در آزمون مدارس تیزهوشان و استعدادهای درخشان تاریخچه فردی دانش آموز و مشاهدات معلم و والدین در نظر گرفته نمی شود.
عسکریان گفت: وقتی با یک آزمون تستی می خواهیم دانش آموز را بسنجیم باید بدانیم که آزمون تستی بر اساس چند درس مثلا علوم، ریاضی و اجتماعی تهیه می شود و به همین خاطر است که الان در مقطع ابتدایی از کلاس سوم به بعد با بچه ها روشهای تست زدن را کار می کنند و کسانی که حتی در کنکور قبول می شوند بیشتر مهارت تست زنی دارند یعنی در تست زدن سرعت دارند و می توانند سوال را به صورت تستی خوانده و فقط در همان محتوای درسی آن هم به شکل تستی آموزش دیده اند.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال تربیت دانش آموز تمام ساحتی است.
عسکریان افزود: در این سند برای دانش آموز، 6 ساحت دینی- اخلاقی، سیاسی- اجتماعی، زیستی- بدنی، هنری- زیبایی شناختی، اقتصادی- حرفه ای و علمی - فناوری در نظر گرفته شده اما هم اکنون تمرکز والدین و جامعه و به تبع آن نظام آموزشی بر روی ساحت علمی - فناوری قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: قطعا یک دانش آموز تک ساحتی نمی تواند فردی موفق، دارای سلامت روان و احساس رضایت از زندگی باشد اگرچه درصدی از کسانی که در تیزهوشان تحصیل می کنند می توانند بدون فشاری، آموزشهای سخت این مدارس را طی کنند ولی قطعا همه 4.2 درصد دانش آموزانی که در این مدارس درس می خوانند این توانایی را ندارند.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
1922/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.