محمد مقدوری روز سه شنبه در نشست کارگروه استانی اضطراری کاهش آلودگی هوا، عرضه کنونی 50 درصدی بنزین یورو 4 را در مشهد غیرقابل قبول توصیف و بیان کرد: بر اساس قانون و نیز قول قطعی مسئولان وزارت نفت باید هم اکنون کل بنزین مصرفی در این کلانشهر همانند تهران، اصفهان و کرج یورو 4 باشد اما این امر تاکنون محقق نشده است.
وی افزود: حق مشهد است که نیازش به سوخت به صورت 100 درصدی از محل بنزین یورو 4 تامین شود. باید مسئولان ذیربط موضوع را با جدیت برای دریافت این سهم و حق مشهد پیگیری کرده و ظرف 15 روز آینده گزارش اقدامات و نتیجه آن به استانداری خراسان رضوی ارائه شود.
معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص کلانشهر مشهد و آلودگی هوای آن در نیمه دوم سال وظایف دستگاهها در شرایط وضعیت هشدار بر اساس آیین نامه اجرایی ابلاغی از سوی وزارت کشور مشخص شده لذا دستگاهها باید به تناسب شرایط اقدامات فوری را در این زمینه انجام دهند.
وی گفت: در این مقطع از سال به منظور پیگیری و حساسیت بیشتر مدیران نسبت به شرح وظایفشان همگی موظف هستند گزارش هفتگی وضعیت هوا را به استانداری خراسان رضوی و اداره کل محیط زیست ارائه دهد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بر اساس وعده ها و مصوبات باید 100 درصد بنزین مصرفی مشهد از نوع یورو 4 تاکنون تامین شده باشد. بر خلاف برخی از کلانشهرها امروز در مشهد این امر هنوز محقق نشده است.
حمید صالحی افزود: کاهش آلودگی هوای کلانشهری چون مشهد اقدامی فرادستگاهی و حق فراقوه ای است و جز با هماهنگی و همراهی همه بخشها و دستگاههای ذیربط و نیز فرهنگ سازی برای مدیریت حمل و نقل محقق نمی شود.
شمار روزهای هوای پاک در مشهد از ابتدای امسال تا روز ششم آبان جاری در مقایسه با پارسال 50 درصد کاهش داشته است. بر این اساس از مجموع 222 روز گذشته امسال 9 روز هوای پاک در این کلانشهر ثبت شده حال آنکه در مدت مشابه پارسال این رقم 17 روز بود.
از ابتدای هفته جاری نیز در پی روند ماندگاری و افزایش میزان آلاینده ها هوا، مشهد تاکنون پنج روز پیاپی هوای ناسالم و در وضعیت هشدار را تجربه کرد. 2 هفته پیش شدت بار آلودگی در هوای این کلانشهر بالا بود و تجربه تنفس چندین روز هوای آلوده ریه های شهروندان مشهد را تنگ کرد.
روزانه تا یک میلیون و 200 هزار خودرو در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد که سالانه میزبان 27 میلیون زائر و مسافر نیز است، رفت و آمد می کنند.
خبرنگار: فاطمه یوسفی **انتشار: حسین کریم زاده
1906/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.