به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رسولیان افزود: این محصول راهبردی با توجه به شرایط خشک و کم آبی و وضعیت گرمایشی در استان دارای جایگاه ویژه ای است.
وی اظهار کرد: هر هکتار زعفران در این استان 210 نفر روز اشتغالزایی دارد و می تواند اشتغال دائم ایجاد کند.
وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، افزایش عملکرد زعفران به 6 تا هفت کیلو گرم در هکتار و میزان تولید آن 450 تن درسال پیش بینی شده است، گفت: هم اکنون این عملکرد حدود چهار کیلو گرم در هکتار است.
رسولیان افزود: پارسال براساس آمار گمرک جمهوری سلامی ایران حدود 203 تن زعفران به ارزش 286 میلیون دلار صادر شد.
وی اظهار کرد: با این میزان تولید ظرفیت اشتغال خوبی در حوزه بسته بندی و صنایع وابسته این محصول وجود دارد و هم اکنون 121 واحد دارای پروانه بهره برداری فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت اسمی 400 تن در استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی از نظر تولید و صنایع فرآوری و بسته بندی رتبه اول کشور را داراست، گفت: تعداد پروانه های بهره برداری بسته بندی زعفران در این استان 114 فقره با ظرفیت 235 تن در سال می باشد.
رسولیان افزود: در سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و سامانه بهین یاب مبلغ 18 میلیارد و 700 میلیون ریال به 9 واحد تولیدی در قالب سرمایه در گردش پرداخت شده و امسال نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 29 میلیارد ریال پروژه به بانک معرفی شده که در مرحله بررسی و عقد قرارداد با بانک می باشد.
وی تصویب برنامه ساماندهی زعفران ایران (برنامه جامع) در هیات دولت، توسعه هدفمند سطح زیرکشت این محصول به منظور توازن عرضه و تقاضا، جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران به سایر کشورها و برنامه ریزی برای جذب تسهیلات به منظور حمایت از مخترعان و تولیدکنندگان ادوات مکانیزه زعفران را از جمله اقدامات حمایتی دولت در این حوزه برشمرد.
وی اظهار کرد: پیشنهاد ردیف اعتباری برای برنامه ملی زعفران در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، راه اندازی بورس زعفران، تهیه و تدوین طرح استقرار سیستم HACCP زعفران از مرحله تولید تا فرآوری از دیگر اقدامات در این زمینه به شمار می رود.
رسولیان ادامه داد: ثبت برند ملی زعفران ایران، احداث واحدهای مدرن فرآوری و صنایع تبدیلی، نوسازی و بازسازی واحدهای موجود، ایجاد پایانه گل و پیاز زعفران، اجباری کردن استانداردهای داخلی این محصول، تاسیس صندوق حمایت از توسعه ملی – تخصصی زعفران از جمله طرح هایی است که برای حفظ و توسعه این محصول ضروری است.
فصل برداشت زعفران در خراسان رضوی که از اواخر مهر ماه آغاز شده است تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.
هم اکنون پنج مرکز خرید حمایتی زعفران در پنج شهرستان استان توسط اتحادیه تعاون روستایی دایر شده که زیر نظر کمیته هماهنگی خرید زعفران در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند.
خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
1906 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.