شهردار مشهد در این نشست گفت: عوارض و حقوق کلانشهرها باید از سوی دولت به خود این کلانشهرها برگردد. بدهی و کمبود درآمد از مهمترین چالشهای مدیریت شهری در کلانشهرها است. قاسم تقی زاده خامسی افزود: میزان درآمدهای شهرداریها از محل منابع دولتی از 55 درصد در سال 1360 هم اینک به 10 درصد کاهش یافته است. از این روز شهرداریها برای کسب درآمد به تراکم فروشی روی آورده اند که روش نامناسبی است و باید منابع پایدار شامل عوارض جایگزین آن شود.
وی ادامه داد: عوارض کلانشهرها باید به خود آن شهرها تعلق گیرد. نگاه رشد و توسعه ای به شهرهای کوچک خوب است اما نباید شهرهای بزرگ به فراموشی سپرده شوند.
شهردار مشهد گفت: باید منابع درآمدی کلانشهرها از منابع ناپایدار به سمت عوارض و منابع پایدار تغییر یابد و لازمه تحقق این مهم برخورداری شهرداریها از عوارض شهرهای خود و سهم مالیات است.
وی افزود: سال 1360 حدود 15 درصد مالیات شهرها به شهرها برگشت می کرد اما امروز عوارض خود شهرداریها با پیچیدگیهای زیادی روبر است و مبلغی از این محل به شهرهای بزرگ برنمی گردد.
تقی زاده خامسی ادامه داد: اگر دولت برای تعادل بخشی می خواهد به شهرهای کوچک کمک کند باید این کمک از محل مالیات باشد تا عوارض به کلانشهرها برگردد.

* ابلاغ طرح جامع مشهد تا یک ماه آینده
شهردار مشهد در ادامه گفت: این شهر هنوز طرح جامع ندارد اما این طرح به مناطق و دستگاههای مربوطه تا یک ماه آینده ابلاغ می شود. پس از ابلاغ طرح جامع، طرح تفصیلی و سایر طرحها نظیر طرحهای جامع ترافیکی نیز تهیه و ابلاغ خواهند شد.
وی افزود: هم اکنون به دلیل نبود طرحهای جامع و تفصیلی در مشهد پهنه های مشخصی برای بلندمرتبه سازی وجود ندارد. با ابلاغ طرح جامع تلاش می شود موضوع بلندمرتبه سازی به صورت منطقه به منطقه تعیین تکلیف شود.
تقی زاده خامسی در خصوص تعامل شهرداری با آستان قدس نیز گفت: این تعامل در حد مطلوبی می باشد و جلسات مختلفی برای رفع مشکلات در حال برگزاری است. تاکید تولیت آستان قدس نیز حل مسائل و مشکلات مدیریت شهری برای خدمت رسانی بهتر به زائران و مجاوران حرم نورانی امام هشتم(ع) است.

* شهرداریها تسهیل کننده امور فرهنگی باشند
شهردار اصفهان نیز در نشست شهرداران کلانشهرهای کشور گفت: در مباحث فرهنگی شهرداریها باید به دنبال کوچک کردن دایره مداخلات شهرداری در امور فرهنگی باشند. شهرداریها به جای اینکه بطور مستقیم متولی حقوق فرهنگی باشند باید تسهیل کننده امور فرهنگی باشند.
قدرت الله نوروزی افزود: شهرداریها در مسائل فرهنگی اجتماعی باید به سمت شهروندسازی بروند. معضلات اجتماعی به دلایل مختلف شکل گرفته و می بایست راهکارهایی برای رفع آنها از طریق گفت و گو و تبادل نظر ارائه شود.
وی ادامه داد: معضلات اجتماعی مسئله‌ای نیست که بتوان با آنها مبارزه کرد زیرا مبارزه با آن منجر به زیرزمینی شدن مشکلات می شود.

* ضرورت اصلاح قوانین مربوط به سهم شهرداریها از عوارض و مالیات
شهردار اهواز نیز در این نشست بر ضرورت اصلاح قوانین در زمینه سهم و میزان برخورداری شهرداریها از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده تاکید و بیان کرد: هر سال سهم شهرداریها از محل درآمد مالیات بر ارزش افزوده کمتر می شود. شهرداریها به عنوان یک نهاد درآمد - هزینه با مشکلات زیادی مواجه شده اند.
منصور کتانباف افزود: شهرداران کلانشهرها باید جلساتی با نمایندگان مجلس برای درخواست اصلاح قوانین مربوط به کلانشهرها و تخصیص عوارض به خود این شهرها برگزار کنند.
وی در ادامه به پدیده ریزگردها در اهواز نیز اشاره و بیان کرد: راهکارهایی که برای رفع معضل ریزگردها بکارگرفته شده در کوتاه مدت اثرگذار نیست. آنچه می‌تواند در این زمینه چاره‌ساز باشد تامین حق آبه تالابها و احیای آنها است.
شهردار اهواز گفت: آلایندگی در شهرهای بزرگ از معضلاتی است که به صورت جامع و کامل بر عهده شهرداریها گذاشته شده هر چند که در قانون دستگاههای مختلف در این امر دخیل هستند.

* فقدان ضابطه برای سکونت در شهرها
سرپرست شهرداری شیراز نیز در این نشست گفت: امروز مدیریت شهری با چالشهای متعددی مواجه است. 70 درصد جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند ولی هیچ ضابطه‌ای برای سکونت مردم در آنها وجود ندارد.
محمدحسن اسدی افزود: افراد از خدمات شهری استفاده می کنند اما معیاری برای سنجش اینکه آیا این فرد عوارضش را پرداخت می‌کند یا نه وجود ندارد.
وی ادامه داد: از 30 سال پیش که خودکفایی شهرداریها توسط دولت اعلام شد دیگر دولت کنترلی بر شهرداریها نداشت و اگر این جدایی ادامه داشته باشد شاید در آینده شهرداریها به پاشنه آشیل دولت تبدیل شوند.

* بیانیه شهرداران کلانشهرها
همچنین در این اجلاس بیانیه شهرداران کلانشهرها با محوریت آمادگی آنها برای همکاری هرچه بیشتر با دولت منتشر شد.
در یکی از بندهای این بیانیه آمده: به ‌عنوان شهرداران شهرهای بزرگ کشور آماده‌ایم به اتکای ظرفیتهای فراوان شهری عهده‌دار بخشهایی از مسئولیتهای دولت در زمینه آموزش‌ و پرورش، آموزش عالی، تحقیقات، بهداشت، محیط ‌زیست، فرهنگ و هنر، ارتباطات و بخش عمومی دیپلماسی خارجی شویم. خود را موظف به کاهش بار مسئولیت و هزینه‌های فراوان دولت در زمینه خدمت به مردم و استقبال از واگذاری تصدیگریهای دولتی می‌دانیم.
در ادامه این بیانیه آمده است: بر ضرورت همفکری و هماهنگی هرچه بیشتر با شوراهای اسلامی شهرها و منتخبان مردم اصرار داریم و خود را مستظهر به پشتیبانی، حمایت و نظارت نهادی می‌دانیم که برآمده از فصل حقوق اساسی ملت در قانون اساسی است و توفیق آن توفیق ملت و دستاوردهای آن دستاوردهای مردمسالاری است. از نظر ما شوراهای اسلامی و شهرداریها دو ابزار پرقدرت برای خدمت مؤثر به مردم هستند. موفقیت شهرداریها، شوراهای اسلامی شهر، دولت، حکومت و رسانه‌ها زمانی میسر می‌شودد که از همکاری و مشارکت تام و تمام نخبگان، نهادهای مدنی، شبکه ‌های اجتماعی، بخش خصوصی و عموم شهروندان برخوردار باشیم. از این رو دست یاری به ‌سوی همه این اشخاص و نهادهای حقیقی و حقوقی دراز می‌کنیم و صمیمانه از همه می‌خواهیم ما را در خدمت هرچه بیشتر به مردم، مبارزه هرچه گسترده‌تر با فساد و غلبه هرچه زودتر بر مشکلات پیش رو یاری نمایند.
گردهمایی شهرداران کلانشهرهای کشور با حضور شهرداران تهران، مشهد، اصفهان، قم، شیراز و اهواز به میزبانی شهرداری مشهد با هدف هم افزایی و ارائه راه حل مشکلات مدیریت شهری برگزار شد.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشار: حسین کریم زاده
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.