به گزارش ایرنا، علیرضا رشیدیان روز جمعه در حاشیه بازدید از پروژه های ساماندهی حاشیه شهر مشهد در جمع خبرنگاران افزود: تسهیلات به سرمایه گذاران در روستاها و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر جمعیت استان به منظور ساماندهی و توسعه مناطق با کارمزد چهار یا 6 درصد پرداخت می شود.
وی اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح ریل گذاری و بسترسازی برای سرمایه گذاران است تا مسیر توسعه به سوی شهرهای کوچک و روستاها هدایت شود و بتوان با حمایت از آنها جمعیت را در این مناطق ثابت نگه داشت و از مهاجرت آنان به شهرهای بزرگ جلوگیری کرد.
وی گفت: طی پنج سال گذشته جمعیت روستایی در کشور هفت دهم درصد کاهش داشته اما این جمعیت در استان خراسان رضوی طی مدت مزبور 6 دهم درصد افزایش یافته است.
استاندار خراسان رضوی افزود: برای استانی که بیش از سه هزار آبادی و بیش از 2 هزار و 600 روستای بالای 20 خانوار دارد، باید فعالیت بیشتری در زمینه توسعه و تثبیت جمعیت در شهرهای کوچک و روستاها انجام داد.
وی اظهار کرد: نمی توان مردمی را که مدتهاست در حاشیه شهر مشهد زندگی می کنند به حال خود رها کرد لذا باید در ساماندهی خدمات روبنایی و زیربنایی این مناطق، استاندارد کردن کوچه ها و ایجاد پایگاه های خدماتی مانند آتش نشانی، اورژانس و خانه های بهداشت در آن به گونه ای عمل کرد که توزیع خدمات برابر در داخل شهر و حاشیه آن داشته باشیم.
وی گفت: باید مناطق حاشیه شهر را به گونه ای ساماندهی کنیم که ساکنان آن بتوانند هزینه زندگی شهری و خدمات شهری را پرداخت کنند.
رشیدیان افزود: ساکنین حاشیه شهر نیز باید در مقابل خدماتی که شهرداری به آنها ارائه می دهد، مانند مردم داخل شهر، عوارض شهری و مالیات پرداخت کنند و در توسعه شهر مشارکت نمایند.
وی اظهار کرد: شهرداری مشهد تلاش می کند مناسب سازی محیط، یکسان سازی خدمات و بهینه سازی را در مناطق حاشیه شهر انجام دهد اما در مقابل باید این فرهنگ نهادینه شود که مردم حاشیه شهر نیز در پرداخت عوارض و مالیات شهرداری را یاری دهند.
وی گفت: واحدهای صنفی متعلق به مشاغل مزاحم نیز در مناطق حاشیه شهر برای ساکنین این مناطق مشکل ایجاد کرده است که باید ساماندهی شوند.
استاندار خراسان رضوی افزود: رغبتی به گسترش حاشیه نشینی در شهر مقدس مشهد نداریم اما به منظور جلوگیری از توسعه آن، برای ساماندهی و توانمندسازی حاشیه نشینان تلاش می کنیم.
وی اقدامات انجام شده از سوی شهرداری مشهد برای بازگشایی معابر، جلوگیری از ساخت و سازهای غیر اصولی و خلاف ضابطه، احداث فضاهای سبز و دیگر فعالیت ها در حاشیه شهر را مطلوب دانست و اظهار کرد: دیگر دستگاه های خدماتی نیز باید به کمک شهرداری بیایند تا روند خدمت رسانی در این مناطق شتاب گیرد.
وی گفت: باید شرایط زیست مناسب و در خور شان مردم در شهر بهشت فراهم شود.
رشیدیان در این بازدید، روند اجرای پروژه 44 هکتاری آماده سازی اراضی اسماعیل آباد، احداث مرحله نخست بولوار شهید طرحچی، ساماندهی مشاغل مزاحم در خین عرب، احداث مجتمع ورزشی آبی توس و بوستان محلی، مجتمع علمی فرهنگی آیت الله علم الهدی در میدان معراج و سوله های نگین در جاده پرکند آباد حاشیه شهر مشهد را بررسی کرد.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.