مجتبی مزروعی که به تربت حیدریه سفر کرده عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال بخاطر برودت هوا و سرمازدگی تولید زعفران افت کرد اما اگر امسال این اتفاق تکرار نشود دلیلی بر کاهش میزان تولید وجود ندارد.
وی ادامه داد: سازمان تعاون روستایی نیز برای مهار بازار و پیشگیری از کاهش نرخ زعفران از قیمت کف آن به موقع وارد عمل خواهد شد. هر چند جلوی مخاطرات ناشی از شرایط جوی را نمی شود گرفت اما به منظور پیشگیری از ضرر و زیان ناشی از عرضه و تقاضا تمهیدات لازم با کمک سازمان تعاون روستایی اتخاذ می شود تا مانع کاهش قیمت زعفران از قیمت کف بازار شویم.
مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه نیز سطح زیر کشت زعفران را در این منطقه هشت هزار و 700 هکتار و میانگین برداشت را 4.2 کیلوگرم زعفران خشک در هکتار ذکر و بیان کرد: پیش بینی می شود 35 تن زعفران از این سطح برداشت شود.
محمدرضا عباسپور افزود: البته به دلیل برودت و سرمازدگی آذر پارسال و نیز کاهش بارندگی بهار امسال در منطقه کدکن و رخ کاهش 20 درصدی تولید پیش بینی می شود.
12 درصد سطح زیرکشت زعفران در خراسان رضوی به تربت حیدریه اختصاص دارد. 117 هزار خانوار در این استان به کشت زعفران مشغول هستند. 14 هزار خانوار از این جمعیت زعفرانکاران تربتی هستند. به ازای هر هکتار مزرعه زعفران 220 نفرروز مشغول کار هستند. در مجموع 70 هزار اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم اشتغال غیرمستقیم در خراسان رضوی به کاشت و برداشت زعفران اختصاص دارد. فصل برداشت زعفران 15 مهر تا اواخر آبان است.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در فاصله 150 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم **انتشار: حسین کریم زاده
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.