رضا جمشیدی روز سه شنبه در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال کاشمر با بیان اینکه خراسان رضوی سومین استان کشور در زمینه افزایش نرخ مشارکت اقتصادی است افزود: هر یک درصد افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی به معنای ورود 60 هزار نفر جویای کار جدید به بازار کار است.
وی اظهار کرد: نرخ بیکاری در این استان طی تابستان امسال به 10.1 درصد کاهش یافت که نسبت به تابستان پارسال 2.4 درصد کاهش نشان می دهد.
وی گفت: خراسان رضوی پنجمین استان کشور در کاهش نرخ بیکاری است.
جمشیدی افزود: در بهار امسال 17 درصد و در تابستان 23 درصد از کل اشتغال کشور در خراسان رضوی بوده در حالی که سهم جمعیت این استان از کشور حدود هشت درصد است.
وی اظهار کرد: سهم جمعیت کاشمر 2.6 درصد از جمعیت استان و سهم بیکاران این شهرستان 1.7 درصد است که این نشان می دهد نرخ اشتغال این شهرستان 4،6 درصد بیشتر از میانگین استانی آن است.
وی گفت: نرخ مشارکت شهری کاشمر 39.6 درصد است که 1.3 درصد از میانگین استانی آن کمتر اما نرخ بیکاری شهری در این شهرستان با 10.4 درصد 4.3 درصد از میانگین استانی آن کمتر است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی افزود: اعتبارات در شورای برنامه ریزی و توسعه که مجمع نمایندگان استان نیز به عنوان ناظر حضور دارند صرفا براساس جمعیت توزیع نمی شود، بلکه حدود 400 شاخص در توزیع اعتبارات مد نظر قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه سهم جمعیت شهرستان مشهد 52 درصد از جمعیت استان است اظهار کرد: از 6 میلیون و 434هزار نفر جمعیت استان بیش از نیمی از آن در مشهد زندگی می کنند و حاشیه شهر مشهد نیز یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد لذا 20 درصد از جمعیت کل استان فقط در حاشیه شهر مشهد زندگی می کنند.
وی گفت: این در حالی است که برای شهرستان مشهد و حاشیه این شهر 22 درصد اعتبارات استان اختصاص می یابد.
جمشیدی افزود: هر شهرستان در هر شاخصی که به نسبت میانگین استانی و حتی در برخی شاخص ها نسبت به میانگین کشور عقب ماندگی بیشتر داشته باشد، سهم بیشتری از اعتبارات را دریافت می کند.
وی اظهار کرد: امسال برای اولین بار با تصویب قانون بودجه اعتباراتی با عنوان ارتقای شاخص های اقتصادی در اختیار هر استان قرار گرفته که سهم استان خراسان رضوی از آن هزار میلیارد و 330 میلیون ریال است.
وی گفت: اجازه داریم حداکثر 50 درصد این اعتبارات را به صورت کمک های فنی و اعتباری توزیع کنیم و جزو معدود استانهایی هستیم که 50 درصد آن را به طور کامل استفاده می کنیم.
وی با بیان اینکه به جز این اعتبارات 800 میلیارد ریال از اعتبارات استان را به صورت اعتبارات کمک های فنی و اعتباری اختصاص داده ایم افزود: تنها استانی در کشور هستیم که برای اعتبارات کمک های فنی و اعتباری تخصیص نقدی به مبلغ 240 میلیارد ریال قائل شده ایم حال آنکه هیچ استانی در کشور از مبلغ تخصیص نقدی که امسال در اختیار قرار گرفته برای این موضوع اختصاص نداده است.
جمشیدی اظهار کرد: امسال حدود 6 هزار میلیارد ریال تسهیلات با میانگین چهار درصد یارانه از محل اعتبارات عمرانی در اختیار واحدهای تولیدی قرار خواهیم داد.
وی گفت: تمام دستگاههای اجرایی استان مکلف شده اند سه بسته مستقل برای اشتغال روستایی، عشایری و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر با استفاده از تسهیلات 200 هزار میلیارد ریالی و تسهیلات داخل استان آماده کنند که علاوه بر این تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید هم که اعتبارات آن به نسبت پارسال 2 برابر شده است
برای ایجاد اشتغال استفاده می شود.

* نرخ بیکاری در کاشمر 8.6 درصد است
فرماندار کاشمر نیز در این نشست گفت: جمعیت فعال شهرستان حدود 57 هزار و 42 نفر است که از این تعداد 52 هزار نفر شاغلند.
محمد حسن فرهادی نرخ اشتغال در این شهرستان را براساس سرشماری پارسال 91.4 درصد ذکر کرد و افزود: بسته های ارتقای توان ملی، تامین مالی و سرمایه گذاری، جذب توسعه و تکنولوژی، توسعه صادرات غیر نفتی و اشتغال و توانمند سازی نیروی کار در برنامه ستاد مقاومتی شهرستان مورد توجه بوده است.
وی اظهار کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید در بخش غیر دولتی 930 میلیارد ریال در این شهرستان سرمایه گذاری شده که نشان می دهد دستگاه های دولتی در بستر سازی برای بخش خصوصی و اشتغال زایی در منطقه موفق عمل کرده اند.
وی با اشاره به تسهیلات پرداختی در حوزه های مرتبط با اقتصاد مقاومتی و اشتغال گفت: یکی از تسهیلات اثر گذار در منطقه، تسهیلات صندوق امید است که 74 میلیارد و 834 میلیون ریال به 544 نفر پرداخت شده است.
فرهادی افزود: امسال در بخش جهاد کشاورزی 102 طرح به مبلغ 165 میلیارد و 170 میلیون ریال معرفی شده که 150 میلیارد ریال آن تاکنون جذب شده است.
وی با بیان اینکه کمیته امداد و بهزیستی نیز با توانمندی فکری حرکت خوبی در حوزه اشتغال داشته اند اظهار کرد: 280 مددجوی کمیته امداد و بهزیستی از محل تسهیلات اشتغال زایی مشغول کار شده اند.
وی به سهمیه ای که به عنوان تخصیص اشتغال مطابق اسناد بالادستی به شهرستان تکلیف شده اشاره کرد و گفت: این تکلیف برای 2 هزار و 300 نفر بوده که تاکنون اشتغال هزار و 851 نفر محقق شده است.
فرماندار کاشمر افزود: یکی از پروژه های دیگر در بخش منابع طبیعی بوده که برای حدود 600 نفر در جمع آوری گیاهان دارویی به مدت چهار ماه اشتغال ایجاد شده و میانگین درآمد این تعداد تا 400 میلیون ریال بوده و بیشتر محصولات آنان نیز به سایر کشورها صادر شده است.
وی اظهار کرد: در زمینه اشتغال در بخش کشاورزی 725 نفر، صنعت، معدن و تجارت 180 نفر، خدمات و سایر حوزه ها 152 نفر، کمیته امداد و بهزیستی 194 نفر به طور مستقیم جذب شده اند.
وی روند جذب سرمایه گذاری در کاشمر را مثبت دانست و گفت: ارائه تسهیلات 18 درصدی مورد استقبال سرمایه گذاران در این شهرستان قرار نگرفته است.
فرماندار کاشمر بدهی مالیاتی و تامین اجتماعی را از مشکلات سرمایه گذاران این شهرستان برشمرد و افزود: دولت باید در حوزه سرمایه گذاری مشوق هایی را در زمینه بخشودگی بدهی های مالیاتی و تامین اجتماعی در نظر بگیرد.
وی اظهار کرد: تصفیه خانه زیست محیطی شهرک صنعتی کاشمر دچار مشکل است که تخصیص منابع بلاعوض می تواند در رفع این مشکل موثر باشد.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی شهرستان با نگاه علمی برای اجرای طرح های پژوهشی بسیار کمک کرده است گفت: این موسسه سه طرح پژوهشی شامل بهینه سازی تولید کشمش، مبارزه با کرم کشمش با استفاده از گیاهان دارویی و بهترین زمان سمپاشی کرم خوشه خوار انگور را در دست اقدام دارد و دوره های علمی بسیار خوبی برای اشتغال زایی و مرتبط با اقتصاد مقاومتی برگزار نموده است.
فرهادی افزود: با برگزاری دوره های آموزش فنی و حرفه ای به 537 نفر آموزش های مهارتی داده شده و طی یک سال اخیر 121 هزار و 875 نفر ساعت در مراکز ثابت در حوزه آموزش روستایی و 275 نفر در رشته های برق، کشاورزی، کنترل ابزار، صنایع دقیق و پوشاک آموزش های مربوط را فرا گرفته اند.
کاشمر در 228 کیلومتری مشهد قرار دارد.
7497 / 6053 خبرنگار: لیلا قرایی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.