محمود باعقیده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سه میلیارد ریال اعتبار برای مرمت آثار تاریخی خواف در سال جاری در نظر گرفته شده که هنوز اختصاص نیافته و اکنون 9 اثر تاریخی شهرستان با صرف سه میلیارد ریال از محل اعتبارات پارسال در حال مرمت است.
وی گفت: برای مرمت 450 اثر شناسایی شده و 92 اثر ثبتی از این میزان، سه میلیارد ریال به هیچ عنوان کافی نیست و سالانه حداقل به 10 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی گفت: نیروهای موجود برای حفاظت از آثار تاریخی با توجه به پراکندگی آن در مناطق شهری و روستایی خواف ناکافی است و توجه بیشتر مسئولان برای رفع این کمبود ضروری است.
باعقیده گفت: از مجموع 17 اثر واجد شرایط خراسان رضوی برای ثبت در فهرست جهانی سازمان یونسکو در سال جاری، سه اثر شامل آسبادهای نشتیفان، مدرسه غیاثی خرگرد و مسجد ملک زوزن در خواف قرار دارند که از این میان آسبادهای نشتیفان شانس بیشتری برای ثبت در فهرست جهانی دارد.
وی گفت: مرمت و آزادسازی پنج هکتار حریم آسبادهای نشتیفان برای سرعت بخشی در ثبت آنها در فهرست آثار جهانی در دست اقدام است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواف گفت: از مجموع هفت مورد درخواست برای ایجاد اقامتگاههای بوم گردی در خواف برای چهار مورد در مناطق خواف، خرگرد، نشتیفان و زوزن این شهرستان مجوز صادر شده است.
وی تصریح کرد: برای هر اقامتگاه بوم گردی 700 میلیون ریال تسهیلات با سود چهار درصد اختصاص یافت که تاکنون اعتبار مزبور به یکی از متقاضیان ایجاد اقامتگاه پرداخت شده است.
وی گفت: 15 پرونده تصرف و حفاری غیرمجاز آثار تاریخی در نیمه نخست امسال در مراجع قضایی خواف تشکیل و با 10 نفر متخلف در این بخش برخورد شد.
وی همچنین از مردم خواست که همان گونه که در حفظ محیط زیست تلاش می کنند، نسبت به حفاظت از آثار تاریخی به عنوان سرمایه های مهم فرهنگی احساس مسئولیت کنند و از هرگونه تخریب و یا نوشتن یادگاری و یا نقاشی بر روی آنها بپرهیزند.
باعقیده گفت: از مجموع 450 اثر تاریخی شناسایی شده در خواف 92 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و برای 11 اثر هم تشکیل پرونده شده و مراحل ثبت آنها در دست اقدام است.
شهرستان خواف با چهار بخش مرکزی، سنگان، جلگه زوزن، و سلامی و جمعیتی بالغ بر 110 هزار نفر جمعیت در 250 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد و 123 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.
2095/5132
خبرنگار: علیرضا حسن زاده ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.