به گزارش ایرنا سیدعباس صالحی روز جمعه در نخستین اجلاس مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد افزود: اکنون ما در خطر شبیخون و انکار هویتی قرار داریم و فلسفه و حکمت اسلامی برای بقای هویت ایرانی اسلامی می تواند کمک رسان باشد.
وی با بیان اینکه گفت وگوی فرهنگی، حقوق فرهنگی و هویت فرهنگی شعار مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اظهار کرد: فسلفه و حکمت اسلامی که با تمامی عرصه های حوزه فرهنگ در ارتباط است؛ نقش مهمی در این راستا دارد.
صالحی در ادامه گفت: اصحاب فلسفه و حکمت اسلامی تاکنون با برخی از حوزه های فرهنگی مانند فعالان کودک و نوجوان و فرهنگ و رسانه ارتباط خوبی پیدا نکرده اند، در حالی که مجمع عالی حکمت اسلامی می تواند پایگاه خوبی برای راه اندازی اتاق گفت وگوها باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: امروز حوزه اخلاق،حقوق و آسیب های اجتماعی هم باید مورد توجه جدی فلسفه و حکمت اسلامی قرار گیرد.
صالحی با بیان اینکه مشکل معرفتی یکی از دلایل آسیب های اجتماعی گسترده در جامعه است، افزود: مشکل معرفتی در نهادهای تربیتی و آموزشی از علل این امر به شمار می آید.
وی خاطر نشان کرد: اکنون خطرات، دغدغه ها و پیچیدگی ها در جامعه اسلامی افزایش یافته و فرقه های نوظهور شکل گرفته و آسیب های اجتماعی در جامعه چند برابر شده است، لذا جامعه اسلامی نیازمند صدها فیلسوف همچون علامه طباطبایی است.
صالحی ادامه داد: مشکل معرفتی باعث می شود که به طور مثال دو نفر در جامعه نتوانند در کنار هم قرار بگیرند و با هم تعامل و گفت وگو کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فلسفه متدینانه ویژگی فسلفه اسلامی است به طوریکه هر چقدر تدین بیشتر باشد، فلسفه عمیق تر است، لذا فلسفه باید پاسداری خود را از فرهنگ دینی انجام دهد.
وی با اشاره به این که گفتگوی فرهنگی از برنامه های وزارت در دوره اخیر خواهد بود ضمن ارائه طرح واره ای با موضوع مناسبات فلسفه و حکمت اسلامی با فرهنگ و هنر نکته های ارتباط و تلاقی این دو حوزه را در گفتگوی اصحاب حکمت و اندیشه با اصحاب فرهنگ، اصحاب هنر، اصحاب رسانه، فعالان فضای مجازی، فعالان حوزه کودک و نوجوان، عرصه فرهنگ عمومی و عرصه فرهنگ دینی عنوان نمود.
نخستین اجلاس مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی روز پنج شنبه در مجتمع فرهنگی ولایت مشهد آغاز شد و امروز به کار خود پایان می دهد.
خبرنگاران: مصطفی نخعی /مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3027/7507/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.