سید حمیدرضا طیبی روز سه شنبه در مراسم آغاز هفتمین دوره فرهنگی آموزشی طریق جاوید با حضور دانشجوی منتخب دانشگاههای سراسر کشور در مشهد افزود: وضع فعلی کشور با شاخصهای برنامه های سند چشم انداز توسعه 1404 فاصله زیادی دارد. با توجه به تامین بودن همه زیرساختهای لازم دیگر نمی توان بهانه ای برای عدم تحقق شاخصهای این سند داشت.
وی ادامه داد: دلیل اینکه به رغم تامین بودن همه زیرساختها و کم اثر بودن نقشه های دشمنان، در پیشرفت کشور هنوز به موفقیت نرسیده ایم این است که در حوزه اخلاق فرهنگی، اخلاق اجتماعی و اخلاق سیاسی دچار مشکل هستیم.
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: در حوزه آموزشی، علمی و فناوری موفق عمل کرده ایم بطوری که دانش آموختگان ایارنی افراد فرهیخته و موثر و دستاوردهای علمی کشور نیز در جهان مطرح است اما در حوزه توسعه فرهنگی به موفقیت نرسیده ایم که شامل ضعف در اخلاق سیاسی، اخلاق اجتماعی و اخلاق فرهنگی است.
وی افزود: در حوزه اخلاق سیاسی ضعف ما این است که همدیگر را قبول نداریم و در حوزه اجرایی با وجود برنامه کلان به توافق کلی برای عمل به آن نمی رسیم. باید مسائل ملی در تعامل با نخبگان کشور حل شود و هیچ دولتی نمی تواند به تنهایی حلال همه مسائل باشد و کشور را اداره کند.
طیبی ادامه داد: عدم رعایت قانون و احترام به آن نیز به یک مصیبت بزرگ در کشور تبدیل شده است.

* دولت فردی متناسب با معیارهای لازم برای وزارت علوم برمی گزیند
رئیس جهاد دانشگاهی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به حساسیت دانشگاهها دولت می خواهد فردی را برای وزارت علوم پیدا کند که با معیارهای مختلف مدنظر همخوانی داشته باشد. تا آنجا که من می دانم با شخصیتهای مختلفی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صحبت شده اما هنوز شخصیت مورد نظر دولت انتخاب نشده است.
وی از طولانی شدن این روند گلایه و بیان کرد: طولانی شدن این معرفی برای برخی از شخصیتهای جامعه علمی که تحت پوشش وزارت علوم هستند برخورنده است که چرا با وجود شخصیتهای فرهیخته بحث انتخاب وزیر علوم به درازا کشیده شده است.

* انتظارات از وزیر علوم آینده
طیبی در مورد انتظارات از وزیر علوم آینده نیز گفت: نیاز به فضای علمی در دانشگاهها داریم که هم بتوان در آن کارهای علمی شاخص به عنوان راه حلی برای مشکلات کشور انجام شود و هم فضایی باشد که دانشجویان به عنوان قشر مطالبه گر و آرمانخواه در چارچوب قانون مسائل و مطالبات خود را آزادانه بیان کنند.
وی افزود: باید بین تولید علم و پرداختن به فناوری تعادل وجود داشته باشد و نباید از یک سری حوزه ها مانند حوزه های علوم پایه غفلت کرد زیرا تولید فناوری از نظریه هایی است که در حوزه علوم پایه توسعه پیدا می کند.

* تجاری سازی پژوهشهای جهاد دانشگاهی
رئیس جهاد دانشگاهی همچنین گفت: موضوعاتی که توسط جهاد دانشگاهی انتخاب شده موضوعات مورد نظر جامعه بوده که تلاش شده این پژوهشها تجاری سازی شوند. بر اساس منابع مالی در اختیار ممکن است تجاری سازی پژوهشها طولانی مدت شود اما بدون استثنا همه فعالیتهای پژوهشی جهاد دانشگاهی تجاری سازی می شوند.
وی افزود: مشکل اصلی در این بخش فقدان استقبال لازم از سوی جامعه یا صنعت برای کاربردی شدن پژوهشها است که از عدم اطمینان مدیران به توان داخل و یا علاقه جامعه به خریدهای خارجی و منافع حاصل از آن نشات می گیرد.
هفتمین دوره علمی فرهنگی آموزشی طریق جاوید جهاد دانشگاهی با حضور 300 دانشجوی منتخب از دانشگاههای سراسر کشور تا روز جمعه آتی در مشهد ادامه دارد.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.