سعیدرضا جندقیان دوشنبه شب در حاشیه همایش دهیاریهای شهرستان گناباد به خبرنگاران گفت: این مبلغ معادل مجموع اعتبار تخصیصی در سال گذشته بوده است.
وی افزود: از سال تاسیس سازمان دهیاریها و شهرداریهای وزارت کشور در 16 سال گذشته تاکنون 104 هزار میلیارد ریال به دهیاریهای کشور اختصاص یافته که با وجود تخصیص 72 درصد این مبلغ در دولت یازدهم هنوز شاهد توسعه و پیشرفت مطلوب در مناطق روستایی نیستیم.
وی اظهار کرد: تخصیص اعتبار به مناطق روستایی موجب ماندگاری مطلوب جمعیت در این مناطق نشده بطوریکه از سال 1370 شاهد کاهش این جمیعت بوده ایم.
جندقی گفت: جمعیت روستایی کشور در سال 1359 چهار میلیون نفر بود که این میزان 10 سال بعد به 23 میلیون نفر افزایش یافت ولی بعد از آن هر پنج سال به طور متوسط 700 هزار نفر از جمعیت این مناطق کاسته شد و هم اکنون 20 میلیون و 600 هزار نفر ساکن این مناطق هستند.
وی همچنین از اختصاص 150میلیارد ریال در سالجاری برای روستاهای هدف گردشگری کشور خبر داد و افزود: برای ساخت هر بازارچه محلی در مناطق روستایی 800 میلیون ریال تخصیص می یابد.
وی با بیان اینکه از مجموع یک هزار و 243 شهرداری کشور، 800 شهرداری ورشکسته هستند، اظهار کرد: باید با برنامه ریزی صحیح مانع تکرار این سرنوشت برای 33 هزار و 500 دهیاری کشور شد.
جندقی توسعه روستایی و استفاده از قابلیتهای بخشهای مختلف برای توسعه این مناطق را از رویکردهای مهم دولت دوازدهم برشمرد و گفت: این مهم جز با مشارکت مردم و بخش خصوصی و تدوین طرح جامع دهیاریها به طور مطلوب محقق نمی شود.
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: توجه به اشتغال پایدار برای جلوگیری از مهاجرت در مناطق روستایی از رویکردهای مهم دولت دوازدهم است.
حمید بنایی افزود: توسعه زیرساختها بدون توجه به اشتغال پایدار موجب افزایش مهاجرت و کاهش جمعیت روستاها در کشور شده است.
وی با مثبت ارزیابی کردن تعامل مجلس شورای اسلامی با دولت در زمینه ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع دولتی اختصاص هر مبلغ به این مناطق باید منوط به تدوین طرح جامع باشد.
شهرستان 82 هزار نفری گناباد متشکل از دو بخش مرکزی و کاخک و 112 روستا است و 45 هزار نفر از این جمیعت در مناطق شهری و بقیه در مناطق روستایی ساکن هستند.
این شهرستان در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/7545/ 6053 خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.