گسترش نیافتن تعداد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سبب محدود ماندن قابلیتهای این نهاد در کاشمر و فقدان دسترسی بسیاری از آینده سازان کاشمری از خدمات فکری و پرورشی آن شده است.
این در حالی است که بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن 28 درصد از جمعیت 170 هزار نفری کاشمر را کودکان و نوجوانان هفت تا 14 ساله تشکیل می دهند که جمعیت هدف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شمار می روند.
با این وجود تعداد اعضای تنها کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کاشمر حدود 2 هزار عضو دارد که از این میان نیز تنها 500 نفر ادامه عضویت خود را در کانون تمدید کرده اند.
یکی از شهروندان کاشمری به خبرنگار ایرنا گفت: در مناطق شمالی این شهر حتی یک مرکز فرهنگی مناسب برای کودکان فعال نیست. پارسال دخترم عضو کانون شد ولی دوری راه و فقدان مناسب مانع از بهره مندی او از خدمات این مرکز شد لذا ترجیح دادم با هزینه بیشتر او را به کلاسهای خصوصی بفرستم.
فریبا معماری افزود: این در حالی است که بسیاری از خانواده ها توان پرداخت هزینه شرکت فرزندانشان در کلاسهای فوق برنامه را ندارند ولی اگر شعبه دیگری از کانون در شهر دایر شود می توانند از خدمات آن بهره مند شوند.
مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کاشمر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به گستردگی شهر و افزایش جمعیت فعالیت تنها مرکز کانون در شهرستان کاشمر قادر به پاسخگویی به همه کودکان و نوجوانان این خطه نیست.
منیر ریحانی افزود: به همین خاطر در سالهای اخیر پیگیریهای بسیاری برای راه اندازی شعبه دوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کاشمر صورت گرفت که تاکنون بی نتیجه مانده است.
وی ادامه داد: کانون در برخی فصول مثل تابستان با استقبال فراوان کودکان برای بهره مندی از برنامه های پرورشی و کلاسهای مختلف مواجه است لذا برخی از کودکان فقط عضو فصلی هستند. با این حال هزار کودک جمعیت اعضایی هستند که در تمام ایام سال با کانون در کاشمر ارتباط دارند.
مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کاشمر گفت: در کتابخانه کانون نیز هفت هزار جلد کتاب با عناوین مختلف برای کودکان و نوجوانان از سن هفت تا 17 سال وجود دارد که بیشتر آنها مربوط به انتشارات کانون پرورش فکری است و استانداردهای لازم را برای روحیات این طیف سنی دارند.
وی افزود: علاوه برکتابخانه، فعالیتهای فوق برنامه و کارگاههای آموزش نقاشی، سفالگری و خوشنویسی نیز در کانون برگزار می شود که مورد استقبال بچه ها و خانواده های آنان است.
او ادامه داد: کودکان نیمی از روستاهای حومه کاشمر نیز از خدمات کانون بهره مند می شوند. در این چارچوب یک دستگاه یک مینی بوس حامل کتاب و یک مربی در تمامی ایام سال به این روستاها اعزام شده و برای کودکان روستایی علاوه بر کتابرسانی برنامه های مختلف فرهنگی اجرا می کند.
ریحانی گفت: در صورت وجود امکانات بیشتر و اعتبار لازم می توان کودکان بیشتری را تحت پوشش خدمات کانون قرار داد اما با شرایط کنونی آنطور که باید نمی توان خدمات ارائه کرد. این در حالی است که در سالهای اخیر مردم نسبتب به کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان شناخت خوبی پیدا کرده اند و با اعتماد آنها به این مجموعه شاهد استقبال خانواده ها از فعالیتهای کانون بوده ایم.
کانون پروروش فکری کودکان و نوجوانان تنها نهاد فرهنگی است که بطور تخصصی در حوزه کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند. هدف این نهاد شناسایی استعدادها و رشد همه جانبه کودکان و نوجوانان اعم از رشد اخلاقی،‌ عاطفی، اجتماعی، علمی و آموزشی است.
کاشمر در فاصله 228 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
خبرنگار: لیلا قرایی **انتشار: حسین کریم زاده
7497/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.