به گزارش ایرنا محمدجواد دهقانی روز چهارشنبه در همایش کیفی سازی پژوهش، ارتقای اثرگذاری پژوهش های دانشگاهی در سطح بین المللی در مشهد افزود: کشور روسیه با رشد 23 درصدی بالاترین رشد تعداد مقالات علمی در جهان را در 10سال گذشته داشته و ایران پس از روسیه، با رشد 20 درصدی در این بازه زمانی رتبه دوم جهان را دارد.
وی تعداد مقالات ارائه شده از سوی ایران در سال 2016 را 48 هزار عنوان ذکر کرد و افزود: بیشترین مقالات در زمینه علوم مهندسی و پس از آن علوم پزشکی بوده است.
وی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای با تولیدات علمی برتر در جهان است، بیان کرد: هم اکنون ایران جزو 22 کشور جهان است که شمار مقالات آنها بالای 30 هزار عنوان در سال است.
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تصریح کرد: این در حالی است که ایران در زمینه کیفی سازی مقالات و مقالات برتر و پراستناد رتبه پایینی در جهان دارد، هرچند که در سالهای اخیر شاهد رشد مقالات برتر بوده ایم اما تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.
دهقانی سهم ایران در زمینه مقالات برتر یا پراستناد را هشت دهم درصد عنوان و اظهار کرد: آمریکا با سهم 41 درصدی بالاترین میزان استناد به مقالات را در جهان به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه سهم ایران در زمینه مقالات پر استناد نسبت به تعداد مقالات از سال 2015 به بعد پیشی گرفته است، بیان کرد: کشور ایران در 10 ساله گذشته یک هزار و 247 مقاله پراستناد داشته است و این میزان برای کشور سنگاپور 2 هزار و 533 بوده است.
وی ادامه داد: افزایش تعداد کمی مقالات به تنهایی در تولیدات علمی جایگاهی ندارد و مرجعیت علمی با استفاده از استنادات و تولیدات موثر معنا می گیرد.
دهقانی گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از سال 1378 فعالیت خود را آغاز کرده است و اطلاعات مربوطه در اختیار 451 دانشگاه و موسسه متعلق به 57 کشور اسلامی قرار می گیرد.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: حرکت به سمت دانشگاه بین المللی نیازمند بهبود شاخص های پژوهشی و تحقیقاتی است.
محسن تفقدی افزود: هم اکنون دانشگاههای کشور در بحث پژوهش و در حوزه هایی مانند نیروی انسانی توانمند و متخصص برای انجام پژوهش و تعداد اعضای هیات علمی بین المللی با چالشها و ضعف هایی روبه رو هستند که باید برای آن چاره اندیشی و برنامه ریزی شود.
همایش یک روزه کیفی سازی پژوهش و ارتقای اثرگذاری پژوهشهای دانشگاهی در سطح بین المللی در تالار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.