مهدی مقدسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دستورالعمل ساماندهی برندها از سوی مرکز اصناف و بازرگانان ایران وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال ابلاغ و خراسان رضوی پیشخوان اجرای آن شد.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین بخشهای این دستورالعمل واردات قانونی همه برندهای خارجی توسط فروشندگان در صورت اخذ مجوز از مرکز اصناف و بازرگانان و ثبت نمایندگی است. بر این اساس فروشندگان مجوزدار برندهای خارجی موظف بودند ضمن پرداخت حق و حقوق دولت 20 درصد از فروش پوشاک خود را به محصولات داخلی اختصاص دهند.
کارشناس مسئول اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در صورتی که فروشندگان مجوزدار 20 درصد عرضه پوشاک داخلی را رعایت نکنند طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.
وی افزود: از ابتدای صدور این دستورالعمل پایشهای لازم در خصوص 50 برند خارجی پوشاک که در خراسان رضوی به فروش می رسید انجام گرفت و با ساماندهی آنها مجوز فروش برای 17 برند توسط فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک صادر و بقیه آنها حذف شدند.
مقدسی ادامه داد: ظرف 6 ماهه گذشته دارندگان مجوز فروش برندهای خارجی پوشاک چهار قرارداد بین المللی با دو برند مشهور ترکیه و ایتالیا منعقد کرده اند.
وی همچنین گفت: در این مدت 12 میلیارد ریال پوشاک قاچاق با عنوان برند در خراسان رضوی جمع آوری شد. بازرسی از فروش برندهای خارجی پوشاک بر اساس دستورالعمل مرکز اصناف و بازرگانان از ابتدای مهر جاری ماه در استان تشدید شده و در این چارچوب هفته پیش چهار واحد صنفی در مشهد که مدعی فروش برند خارجی پوشاک بودند متخلف شناخته شدند.
کارشناس مسئول اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: سایر نمایندگیهای فروش برند خارجی پوشاک در صورت عدم رعایت فروش 20 درصد پوشاک داخلی و دریافت مجوز، تابلوهایشان در سطح شهر و برندهای پوشاک از سطح فروشگاه جمع آوری می شود.
وی ادامه داد: اگر 20 درصد مذکور از سوی فروشندگان صاحب برندخارجی رعایت نشود مجوز نمایندگی فروش برند آنها لغو و با پوشاک خارجی آنها به عنوان کالای قاچاق برخورد می شود.
مقدسی گفت: خراسان رضوی دارای تولیدکنندگان مطرح با کالای کیفی مطلوب در حوزه پوشاک است و کیفیت آنها در حدی است که نمونه تقلبی آنها از سوی برخی کشورها تولید می شود لذا باید به تولید داخلی بها داد.
165 هزار و 807 واحد صنفی دارای پروانه کسب و پنج هزار و 745 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 110 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای 185 هزار نفر در خراسان رضوی فعالیت دارند. همچنین 362 واحد تولیدی در زمینه صنعت نساجی، پوشاک و چرم در این استان زمینه اشتغال 17 هزار نفر را فراهم کرده‌ و این واحدها با سرمایه گذاری پنج هزار و 185 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی ایجاد شده‌اند.
صنایع نساجی، پوشاک و چرم خراسان رضوی 6.6 درصد تعداد واحدهای تولیدی، 5.8 درصد میزان سرمایه گذاری و 10 درصد اشتغال بخش صنعت این استان را تشکیل می‌ دهند.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.