رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل آباد روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این 2 آیین از جمله آئین های شهرستان خلیل آباد است که با شور و شوق خاصی در ایام محرم برپا می شود.
حمید رضا محمودی قوژدی افزود: مراسم آئینی 'حیدری حیدار' به شماره 1219 و 'شبیه خوانی کندر' به شماره 1389اسفند ماه پارسال در فهرست میراث ناملموس فرهنگی به ثبت رسیده است.
وی اظهار کرد: مراسم 'شبیه خوانی کندر' نوعی نمایش مذهبی و سنتی در باره شهادت حضرت امام حسین (ع) و مصائب اهل بیت (ع) است که دست کم از 200 سال قبل در کندر اجرا می شود.
وی گفت: مراسم آیینی 'حیدری حیدار' هم قبل از حرکت دسته های عزاداری در چندین نوبت پشت سرهم در اکثر نقاط شهرستان توسط عزاداران حسینی برگزار می شود که در اجرای آن عزاداران دور علمی به نام 'علم نیشابوری' گرد هم آمده و با در دست گرفتن کمربند نفر کناری با دست چپ، حلقه ای تشکیل می دهند.
وی افزود: در این مراسم یک نفر میاندار در وسط حلقه نام 'حسن' را فریاد می زند و دیگر عزاداران که دست بر کمر یکدیگر دارند با دست راست بر سینه خود زده و فریاد 'حسین' سر می دهند.
وی اظهار کرد: در اوج این مراسم با عنوان نام 'علی' و جواب عزاداران با فریاد 'حیدر' این عمل تکرار شده و در آخر مراسم چاووشی خوانده می شود.
محمودی گفت: مراسم آیینی 'دسته بنی اسد' هم پارسال در فهرست آثار ملی ثبت شده که روز دوازدهم محرم امسال در روستای مزده این شهرستان از لوح آن رونمایی می شود.
وی افزود: این مراسم نمادی از جمع آوری و دفن اجساد شهدای کربلا است که هر سال طبق سنت دیرینه روز دوازدهم محرم توسط هیات های مذهبی شهرستان خلیل آباد با شکوه خاص انجام می شود.
وی اظهار کرد: در اجرای این مراسم روز 12 محرم هر سال، برخی عزاداران در قالب 'دسته بنی اسد' با پوشیدن لباس عربی شبیه قوم بنی اسد و در دست گرفتن وسایل کفن و دفن شامل بیل، کلنگ، کوزه و تابوت در جلو هیات های عزاداری با خواندن نوحه ها و مداحی های مربوط به قبیله بنی اسد به سوی قبرستان شهر یا روستا حرکت کرده و آن واقعه مهم تاریخی را تکرار می کنند.
مدیر میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری شهرستان خلیل آباد گفت: پرونده ثبت آیین عاشورایی 'علم بندان' شهرستان خلیل آباد نیز تکمیل شده و به زودی در فهرست میراث ناملموس فرهنگی ثبت می شود.
وی افزود: تاکنون 11 اثر غیر منقول این شهرستان در فهرست آثار ملی و چهار اثر معنوی نیز در فهرست آثار معنوی و میراث ناملموس فرهنگی به ثبت رسیده است.
خلیل آباد در 242 کیلومتری مشهد قرار دارد.
7497 / 6053 خبرنگار: لیلا قرایی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.