به گزارش ایرنا، براساس سنتی دیرین، در این آیین خادمان و تولیت بارگاه منور حضرت امام رضا (ع) با لباس ویژه خدمت به آستان مقدس رضوی در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر امام هشتم (ع) حضور یافتند.
خدام بارگاه منور رضوی لاله هایی با شمع های روشن در دست داشتند و در صفوف منظم در حالی که بیرق سرخ عاشورا پیشاپیش آنان توسط یکی از خدام به اهتزاز درآمده بود، گرداگرد صحن انقلاب اسلامی به حالت احترام به ساحت مقدس حضرت رضا (ع) ایستادند.
تولیت آستان قدس رضوی در این آیین با عرض تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام حسین (ع) گفت: عاشورا نقطه عطفی در تاریخ حیات انسان است که اگر عاشورا نبود، از دین جز یک صورت ظاهری، چیزی باقی نمی ماند.
حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی اظهار کرد: آنچه صورت و سیرت دین را تضمین و احیا کرد، عاشورای حسینی بود.
وی بیان کرد: بعثت پیامبر اسلام (ص) بدون غدیر ناقص بود و با غدیر کامل شد، بعثت و غدیر نیز بدون عاشورا ناقص می شد و از دین جز اسمی باقی نمی ماند، در نهایت بعثت و غدیر و عاشورا نیز بدون مهدی موعود (عج)، به رغم فراگیر شدن در همه عالم، ناقص و فاقد عدالت خواهد بود.
وی اظهار کرد: در واقعه عاشورا همه مظاهر عالی انسانی نقش بسته است و آنچه برای سیر و سلوک یک انسان و رسیدن به کمال لازم است، در عاشورا وجود دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آنچه می تواند نظام مبتنی بر دین را به قله های سربلندی و پیروزی برساند در عاشورا نهفته است.
حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: عاشورا جلوه دگرخواهی در پرتو خداخواهی است و وجود مقدس امام حسین (ع) برای دعوت و هدایت انسان است، آن حضرت حتی برای اینکه یزیدیان جهنمی نشوند، با خطبه های خود به صورت جمعی و فردی آنان را هدایت نمودند.
وی گفت: در زندگی امامان و پیشوایان دین اسلام، توجه به دیگران، دگرخواهی در پرتو خداخواهی، توجه به هدایت فکری انسانها و رسیدگی به معیشت و زندگی آنان موج می زد، امام حسین (ع) نیز با توجه به شرایط و وضعیت اجتماعی، در ظلم ستیزی، استکبارستیزی، تحمل، مقاومت و صبر در برابر دشمن، الگو بودند.
وی اظهار کرد: امام حسین (ع) با دشمن مذاکره کردند اما مذاکره ایشان برای عقب نشینی یا سازش نبود بلکه هدفشان هدایت دشمن بود.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عاشورا تابلو تسلیم در برابر حق، برابری، برادری، شجاعت، ایستادگی، مقاومت و همه مظاهر عالی انسانی است، عاشورا فقط مربوط به سال 61 هجری قمری نیست بلکه عاشورا برای حیات انسان معاصر و پیام آن برای احیای دین خدا و انسانهاست.
حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: یادآوری عاشورا برای دمیدن خون تازه در رگ های جامعه است تا انسانها در مسیر حق بایستند زیرا انسان عاشورایی هرگز اجازه نمی دهد ظلم پابگیرد و همیشه در برابر ظلم ایستادگی می کند.
وی گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی جلوه ای از عاشورای حسینی است، آنچه امروز داریم به برکت هدایت های امام راحل، بصریت آفرینی های رهبری، خون مطهر شهیدان است و هر روز خون آنان توفانی از شعور و شور را در جامعه ایجاد می کند.
وی خطاب به خادمان بارگاه منور رضوی گفت: حقیقت خدمت تقربی است که خادمان دارند، جلوه این قرب در کسوت خادمی و حقیقتش قرب دل، قرب جان، قرب اخلاق و سیرت و اندیشه است.
در پایان این مراسم خطبه شب عاشورا توسط یکی از سخنرانان حرم مطهر رضوی قرائت شد و یکی از ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت به نوحه خوانی پرداخت.
خطبه خوانی، آیینی سنتی است که بر اساس وقف نامه علیشاه، حاکم وقت خراسان در 1160 هجری قمری همه ساله در شب عاشورای حسینی و نیز شب شهادت حضرت امام رضا (ع) برگزار می شود.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.