به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی جمعه شب در مراسم سوگواری شب تاسوعای حسینی در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی اظهار کرد: در فرهنگ تشیع تاسوعا با نام مبارک حضرت ابوالفضل العباس (ع) رقم خورده است.
وی اظهار کرد: برخی تصورشان این است که حضرت ابوالفضل (ع) در روز تاسوعا به شهادت رسیدند، در حالی که همه شهدای کربلا به جز مسلم بن عقیل در روز عاشورا شهید شدند.
حجت الاسلام رئیسی افزود: دلیل اینکه روز تاسوعا با نام حضرت ابوالفضل العباس (ع) گره خورده، به سبب دو رخدادی است که در روز تاسوعا به وقوع پیوست و در هر دو رخداد نقش حضرت ابوالفضل (ع) برجسته و ممتاز بود.
وی بیان کرد: در رخداد اول، در روز تاسوعا لشکر امام حسین (ع) توسط لشکر یزید به محاصره درآمد و امام حسین (ع) به حضرت عباس (ع) فرمودند که 'عباس جان، جان حسین قربانت، سوار شو و برو ببین اینها سخنشان چیست'.
وی اظهار کرد: حضرت عباس به سمت لشکر یزید رفتند و علت محاصره را جویا شدند، سپس به نزد برادر آمدند و گفتند که لشکر یزید قصد حمله دارد؛ امام حسین (ع) فرمودند که 'عباس جان، امشب را از آنان مهلت بگیر چون من می خواهم با خدای خود خلوت کنم'؛ در نهایت لشکر یزید یک شب را مهلت داد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: رخداد دوم در تاسوعا، امان نامه ای بود که شمر از قبیله بنی کلاب برای حضرت عباس (ع) آورد.
حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: مادر حضرت عباس (ع) از قبیله بنی کلاب بود لذا شمر خواست به همین دلیل به حضرت عباس امان دهد و به همین منظور شمر در بیرون از خیمه اهل بیت (ع)، فریاد زد که 'فرزندان خواهر ما کجایند'.
وی افزود: حضرت عباس پس از اینکه اجازه پاسخ دادن به شمر را از امام حسین (ع) دریافت کردند، بدون معطلی به شمر گفتند که 'لعنت بر تو، من در امان خدا و رسول خدا هستم، مگر می شود که من در امان باشم و فرزندان رسول خدا در امان نباشند'.
وی بیان کرد: پاسخ منفی حضرت ابوالفضل (ع) به این امان نامه، نقش ایشان را به عنوان یک قهرمان رشید، مقاوم و با اخلاص، با وظیفه شناسی، مقصد شناسی و دشمن شناسی خود در یک حرکت زمان شناسنامه بی نظیر تبیین می کند.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: بهترین سند برای شناخت ویژگی های حضرت عباس (ع)، زیارت نامه امام صادق (ع) است که در آن زائر می خواند که 'آقا (حضرت عباس) من شهادت می دهم که نه تو در انجام وظیفه سست شدی و نه از آنچه وظیفه مند بودی سرباز زدی، من شهادت می دهم که تو اصل بصیرت بودی'.
حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: امام صادق (ع) در این زیارت نامه می فرمایند که 'خدا رحمت کند عموی ما عباس را که بصیرت نافذی داشت'.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم یک صفت ممتاز برای عاشورائیان بیان کنیم، این است که بصریت هایشان بر شمشیرهایشان حکمرانی می کرد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: در سرزمین کربلا همه مخلص بودند، خون دادند تا مقرب درگاه الهی شوند.
حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: امام حسین (ع) در واقعه کربلا، بصیرت یاران خود را آزمودند. عاشورائیان زمان شناس بودند و وقتی فریاد استغاثه اباعبدالله را شنیدند، به آن لبیک گفتند.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قطب نمای انسان سالک انقلابی، بصیرت است، مقام معظم رهبری به همه ما می آموزند که در فتنه ها و هنگام غبارآلود بودن مسیر و در وضعیتی که حتی خوبان هم دچار تردید می شوند، میزان و شاخص اهل بیت (ع) است.
حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: از خدا و پیغمبر نباید جلوتر حرکت کرد، باید دنبال مقتدا بود لذا شاخص در جامعه اسلامی برای اعتدال، ولی است و باید به مقام ولایت و ولی فقیه جامع الشرایط نگاه کرد.
وی بیان کرد: متاسفانه بعضا یک حرکت انقلابی ماندگار در کشور، متهم به تندروی می شود، چرا باید نیروی حزب الهی که حس مسئولیت دارد و آمر به معروف و ناهی از منکر است، یک تندرو خوانده شود، در حالی که باید این فرد به عنوان یک انسان مسئول مورد تقدیر قرار گیرد.
وی گفت: وجود حقیقی دین، باید و نبایدهای دین است، متاسفانه پس از برقراری دین توسط رسول اکرم (ص)، اجرای آن دچار آسیب شد به طوری که در جامعه اسلامی بعضا به حق عمل و از باطل نهی نمی شود.
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: در نظام اسلامی الزاما باید و نباید الهی اجرا می شود زیرا اصل این نظام برای اجرای دین است و نظام مقدس جمهوری اسلامی جلوه ای از عاشورای حسینی است.
7489/507
خبرنگار:میترا عبداللهی**انتشاردهنده:شاهین فرشاد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.