حسین اسماعیلیان چهارشنبه شب در مراسم معرفی مدیر جدید آبفای کاشمر با بیان اینکه تمام اقیلم استان خراسان رضوی خشک است، افزود: بیش از 80 درصد مصرف آب در بخش شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات از سفره های آب زیر زمینی تامین می شود.
وی اظهار کرد: در این استان رودخانه، سد و آب های سطحی چندانی نداریم و اتکا به سفره های آب زیر زمینی است و بارندگی های استان هم از میانگین کشوری آن کمتر است.
وی گفت: به رغم اینکه در این زمینه فرهنگ سازی های بسیار صورت گرفته ولی همین میزان هم متناسب با بحران آب در کشور نیست.
مدیر عامل آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان اینکه تمام 37 دشت استان خراسان رضوی ممنوعه بحرانی هستند از دشت کاشمر به عنوان یکی از دشت های ممنوعه بحرانی استان نام برد و افزود: وضعیت این دشت بسیار نگران است.


وی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مواردی که بسیاری از سیاست‌ها به آن توجه دارند بحث آب و به موازات آن بحران آب و تبعاتی است که می‌تواند در اثر نبود آب برای مردم جامعه و حتی یک حوزه زیست محیطی دشواری‌های زیادی ایجاد کند زیرا نیاز به آب مقوله‌ای نیست که دارای محدودیت زمانی و مکانی باشد و بتوان با مایعی دیگر درصدد جایگزین کردن کمبود و خلاء آن برآمد.
اسماعیلیان گفت: براساس آمار موجود جمعیت جهان، جمعیت کشور و کلان شهرهای ما همچنان درحال روند صعودی و افزایش است و از طرفی منابع آب در کشورهایی چون ایران، محدود وبارندگی‌ها تقریباً یک سوم تا یک چهارم متوسط بارندگی دیگر نقاط جهان است و همچنین از سوی دیگر متأسفانه آلوده شدن آب‌ها هم در حوزه آب‌های سطحی و هم در حوزه آب‌های زیرزمینی درحال افزایش است لذا مدیریت مصرف صحیح آب یک ضرورت غیرقابل انکار است.

امام جمعه کاشمر هم در این مراسم با انتقاد از سوء مصرف آب در کشور اظهار داشت: ما دیگر با بحران آب مواجه نیستیم بلکه با فاجعه آب مواجه هستیم.
سیدکاظم طباطبایی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات کم‌آبی و کمبود بارندگی این نوع مصرف آب در کشور ما به هیچ وجه قابل قبول نیست و نباید شرایط به گونه‌ای باشد که هر کس می‌خواهد بتواند در مصرف آب زیاده‌روی کند.
وی بر لزوم اصلاح شیوه‌های مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی تأکید کرد.
در پایان این مراسم علیرضا عباسی به عنوان رئیس جدید آبفای شهری کاشمر معرفی شد.
کاشمردر فاصله 228 کیلومتری مشهد قرار دارد.
7497 / 6053 خبرنگار: لیلا قرایی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.