محمد عرفانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محموله پسماند با وزن 113 تن مشتمل بر انواع ضایعات چسب صنعتی، لجن خط رنگ، پارچه های تنظیف آغشته به حلال رنگ و لجن تصفیه خانه فاضلاب است.
وی ادامه داد: لجن رنگ تولیدی در صنایع خودروسازی به علت وجود مواد خطرناک نظیر رنگهای حاوی فلزات سنگین، حلالهای مختلف نظیر تینر و انواع ترکیبات قلیایی و اسیدی دارای پتانسیل آلودگی بالایی بوده و در صورت عدم مدیریت اصولی می تواند خسارات جبران ناپذیری به منابع زیستی وارد کرده و باعث بروز صدمات به اکوسیستم و در نهایت انسان شود.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: این موضوع ضرورت مدیریت اصولی این دسته از پسماندها و همچنین اجرا و استفاده از فرایندهایی را که علاوه بر کاهش بار آلاینده امکان تولید موادی ارزشمند را از این دسته از پسماندها فراهم آورد، اهمیت دارد.
وی افزود: در اجرای مرحله نخست این برنامه 80 تن پسماند ویژه مجموعه ایران خودرو خراسان رضوی مدیریت شده بود. پسماندهای ویژه دسته ای از پسماندها هستند که به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمی بودن، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن به مراقبت ویژه نیاز دارند.
عرفانی همچنین میزان پسماند ویژه مدیریت شده را در خراسان رضوی تا پایان سال 1392 حدود 205 تن اعلام و بیان کرد: طی سه سال اخیر 17 هزار تن پسماند ویژه در این استان با نظارت و پیگیری کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست ساماندهی و مدیریت شده است.
20 درصد از مساحت 117 هزار و 769 کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست است.
ایران خودرو خراسان از شرکتهای وابسته به 'ایران خودرو' است که کار مونتاژ قطعات سه نوع خودرو را برعهده دارد.این شرکت سال 1384 با سرمایه گذاری دو هزار و 810 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 750 هکتار با زیربنای 100 هزار مترمربع در کیلومتر 55 جاده مشهد - نیشابور در شهرجدید بینالود به بهره برداری رسید. ظرفیت تولید سالانه ایران خودرو خراسان 112 هزار دستگاه است.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.