به گزارش ایرنا تقی رستم وندی، یکشنبه در نشست شورای اداری شهرستان قوچان با بیان اینکه آسیب های اجتماعی لطمات مالی گسترده و آثار زیانباری بر جامعه وارد می سازد،‌ افزایش آسیب های سیاسی و امنیتی و نیز بازداشتن افراد آسیب دیده از پیمودن مسیر فضیلت انسانی و تعالی را از دیگر عواقب این آسیب ها عنوان کرد.
وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون کمتر کار قابل توجهی در خصوص آسیب ها انجام شده، افزود:‌ مقوله آسیب های اجتماعی از 2 سال پیش با جدی شدن بحث سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور مورد توجه جدی قرار گرفته است.
قائم مقام وزیر کشور با بیان این که مطالعات خارجی، منشاء آسیب های اجتماعی را فقر، بیکاری و شکاف طبقاتی؛ و مطالعات داخلی مسائل روحی روانی، هویت و شخصیت تکامل نیافته فرد می دانند، افزود: باید هر 2 مولفه در نظر گرفته شود تا بتوان آسیب های اجتماعی را در جامعه ایرانی کاهش داد.
رستم وندی ادامه داد: برای سال جاری 2 راهکار اصلی برای کاهش این آسیب ها در دولت مصوب شده که نخستین آن ارتقای فرآیند آموزش مهارت و توانمندسازی است و راهکار دوم تقویت تشکل های مردمی و فعال سازی ظرفیت های مردمی است و اگر فرمانداران طرح های ویژه ای با این رویکردها داشته باشد اعتبار لازم برای اجرای آن منظور می شود.

* افسردگی نخستین علت روی آوری به اعتیاد
وی اعتیاد را یکی از آسیب های اصلی در کشور برشمرد و گفت:‌ مطالعات نشان داده که ‌یک سوم از افراد افسرده به مصرف مواد مخدر روی می آوردند که اگر میانگین شیوع مواد مخدر 5.4 درصد باشد این میزان بیشتر در دانشجویان و دانش آموزان به خاطر استرس بالا دیده می شود.
رستم وندی، آمار کنونی مصرف کنندگان سیگار در کشور را پنج میلیون نفر عنوان کرد و افزود: آخرین مطالعه مربوط به مواد مخدر در سال 83 حاکی از آن بود که سالانه از این ناحیه خسارتی افزون بر 100 هزار میلیارد ریال به صورت مستقیم و غیرمستقیم وارد می شود که اقتصاد کشور تحمل این حجم از لطمات اقتصادی را ندارد.
قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه در سال 90 تعداد معتادان کشور یک میلیون و 325 هزار نفر اعلام شده بود، گفت: در پیمایش سال 94 بهزیستی که در ماه گذشته اعلام شد شمار مصرف کنندگان مستمر مواد در کشور 2 میلیون و 802 هزار نفر عنوان شد که باید این آمار اصلاح شده و رقم سه میلیون و 100 هزار نفر جایگزین آن شود.
رستم وندی افزود: هم اکنون سه میلیون و 100 هزار نفر در کشور معتاد به مواد مخدر هستند که اگر 50 درصد هم به صورت تفننی مصرف کننده باشند این آمار به 4.5 میلیون نفر می رسد که با توجه به پراکنش آنان در خانواده ها، یک چهارم جمعیت کشور با بحث با مواد مخدر درگیر هستند.

*‌ خسارات تصادفات جاده ای برابر 8 درصد تولید ناخالص ملی
وی در خصوص قربانیان تصادفات جاده ای نیز اظهار کرد: تا چند سال پیش سالانه 27 هزار نفر در تلفات جاده ای کشته می شدند که اکنون این رقم به 17 هزار نفر رسیده است و زیان هایی که ناشی از این بخش به کشور تحمیل می شود معادل هشت درصد تولید ناخالصی است که با سقوط هر هفته یک هواپیمای بوئینگ برابری می کند.
وی اضافه کرد: سالانه 450 هزار نفر در تصادفات جاده ای مجروح می شوند که 40 هزار نفر آنان دچار مجروحیت شدید و معلولیت می شوند.
مرکز شهرستان 180 هزار نفری قوچان در 137 کیلومتری شمال غربی مشهد واقع است.
خبرنگار: حبیبه احسنی **‌ انتشار دهنده:‌ علی اصغر ایزدی
7501/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.