ابراهیم نصری روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: پارسال 26 میلیون و 941 هزار و 649 تن بار در خراسان رضوی جا به جا شد. این میزان در مقایسه با سال ماقبل به وزن 24 میلیون 604هزار و 112 تن رشد 10 درصدی حکایت داشته و نشانگر تحقق اهداف تعیین شده است.
وی ادامه داد: ظرف چهار ماه نخست امسال نیز این روند ادامه داشته و با جا به جایی هشت میلیون 784 هزار و 61 تن بار در خراسان رضوی در مقایسه با مدت مشابه پارسال شش درصد رشد بیشتر شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: پارسال 394 میلیارد و 741 میلیون 15 هزار و 52 ریال بابت صدور بارنامه به صندوق درآمدهای دولت واریز شد که نسبت به سال ماقبل 27 درصد بیشتر شده است. این میزان درآمد به دلیل افزایش ترافیک حمل و نقل بار جاده ای در بخشهای مختلف کشاورزی، صنعتی و معدنی به ویژه معادن منطقه سنگان شهرستان خواف حاصل شده است.
وی افزود: همچنین با تسهیل رفت و آمد ناوگان صادراتی و ترانزیتی در پایانه های مرزی خراسان رضوی و بهره برداری از طرحهایی همچون پل مرزی سرخس و تعامل با کشورهای مقصد ظرف شش ماه دوم امسال شاهد کاهش و حذف آمار منفی در این بخش خواهیم بود.
نصری ادامه داد: به منظور حمایت از صادرات کنندگان نیز در حال بررسی کاهش یا حذف برخی عوارض حمل و نقل جاده ای بطور یکطرفه در ایران برای بخش صادرات و ترانزیت در پایانه های مرزی هستیم. حجم حمل بار صادراتی، ترانزیت ورودی و ترانزیت خروجی در خراسان رضوی پارسال نسبت به سال قبل به ترتیب 19، 23 و 14 درصد کاهش داشته است.
وی گفت: پارسال 19میلیون 713 هزار و هشت مسافر نیز در استان جا به جا شدند که در مقایسه با سال گذشته یک درصد افزایش داشته است. ظرف چهار ماه نخست امسال نیز هفت میلیون و 70 هزار مسافر جا به جا شدند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال هشت درصد بیشتر است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی افزود: پارسال 35 مدرسه در حریم راههای استان ایمن سازی فیزیکی شد و در 50 مدرسه نیز طرحهای آموزشی مرتبط با ایمنی و تردد در جاده های استان اجرا شده است.
وی به 274 هزار ساعت آموزش رانندگان ظرف پارسال نیز اشاره و بیان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 67 درصد بیشتر است.
نصری به نوسازی و تجهیز ناوگان باری و مسافری هم اشاره و بیان کرد: تاکنون 80 میلیارد ریال در قالب تسهیلات برای خرید ناوگان سبک به سرمایه گذاران پرداخت شده و بیشترین استقبال از خودروی سواری سمند بوده است.
وی به سهم 70 درصدی محصولات داخلی در طرح نوسازی ناوگان مسافری و باری استان اشاره و بیان کرد: بر اساس تصمیمات کشوری مجوز نوسازی سه هزار دستگاه کامیون فرسوده داده شد و با از رده خارج کردن این تعداد خودروی سنگین فرسوده شاهد افزایش میانگین سن ناوگان باری جاده ای در خراسان رضوی خواهیم بود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی وی ادامه داد: بخاطر اعطای تسهیلات کم بهره استقبال سرمایه گذاران از این طرح که به تازگی در استان آغاز شده خوب بوده است.
وی گفت: از سال آتی محدودیت تردد برای ناوگان با عمر بالای 35 سال اعمال می شود لذا استقبال از این طرح با رشد بیشتری ادامه خواهد شد. پارسال عمر ناوگان باری استان با سه درصدافزایش به حدود میانگین 18 سال رسید. سال 94 نیز عمر متوسط ناوگان باری حدود 17 سال و نیم بود.
نصری افزود: راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی با 35 باب راهدارخانه، 726 دستگاه خودروی سبک و سنگین در اختیار دارد. 320 دستگاه از آن جزو ماشین آلات سنگین راهداری و میانگین عمر آنها 26 سال است.
بودجه مورد نیاز امسال چهار هزار میلیارد ریال است. پارسال هزار و 470 میلیارد ریال بودجه برای این اداره در نظر گرفته شد که تنها 700 میلیارد آن تخصیص یافت.
وی ادامه داد: منابع مالی این اداره برای نگهداری راههای فرعی و روستایی به میزان 40 درصد از منابع استانی و ودجه تعمیر و نگهداری راههای اصلی و شریانی به میزان 60 درصد بودجه کل ،از منابع ملی تامین می شود.
خراسان رضوی از نظر میزان جا به جایی مسافر رتبه دوم و جا به جایی کالا رتبه چهارم را در کشور دارد. این استان 20 هزار و 575 کیلومتر راه دارد که 6 هزار و 423 کیلومتر آن بین شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر راه روستایی است.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی **انتشار: حسین کریم زاده
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.