فرشته سلجوقی روز جمعه در حاشیه بازدید استاندار خرسان رضوی از یک مرکز ترک اعتیاد بانوان در مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: معتقدیم افزایش تاب آوری اجتماعی، مدل اجتماعی اقتصاد مقاومتی است.
'تاب آوری اجتماعی' ناظر بر ظرفیت و توانایی خاص در افراد و گروهها، خانواده و جوامع شامل یادگیری و سازگاری در تغییرات، قدرت تطبیق با شرایط و متقضیات است. تاب آوری اجتماعی احیای مهربانی، توسعه سازگاری، قدرت مبتنی بر انعطاف، سرمایه و سازندگی اجتماعی را تقویت می کند. بر این اساس بازگشت سریع به شرایط قبل از بحران 'تاب آوری' نامیده می شود و کارکرد اصلی آن برگشت پذیری در سریعترین زمان ممکن با حداقل آشفتگی و حفظ شایستگی است. تاب آوری قبل، حین و بعد از وقوع بحرانهای اجتماعی موضوعیت دارد. و در برگشت پذیری، مداخلات و پیشگیری کارساز است.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی ادامه داد: سازمان بهزیستی و خیلی از دستگاههای اجرایی در حوزه پیشگیری از اعتیاد در بخش آموزش، اطلاع رسانی و افزایش تاب آوری اجتماعی ورود کرده و اقداماتی را انجام داده اند.
وی گفت: 10 درصد از مراکز درمان اعتیاد در این استان برای زنان فعالیت می کنند. 62 درصد از زنان معتاد متاهل هستند و تحت تاثیر همسر معتاد به اعتیاد گرایش پیدا کرده اند.
سلجوقی افزود: اعتیاد زنان یک مسئله فرهنگی است زیرا به دلیل برچسبی که به زنان معتاد زده می شود اغلب آنها خواسته یا ناخواسته وارد فرآیند درمان نمی شوند چون نمی خواهند بپذیرند بیمار بوده و نیاز به درمان دارند.
وی ادامه داد: دلیل این عدم پذیرش از سوی زنان تبعات اجتماعی بعد از آن می باشد زیرا اگر اعتیاد زنان ثابت شود طلاق و بسیاری از مشکلات دیگر را در پی دارد که واقعا از تحمل زن خارج است.
او گفت: باید بیشترین فعالیت در حوزه اعتیاد از سوی تشکلهای غیردولتی، سمنها و نهادهای مدنی بر اطلاع رسانی، آموزش و پیشگیری از اعتیاد در کل جامعه به ویژه زنان متمرکز شود.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی افزود: یکی از وظایف این اداره کل نظارت بر عملکرد دستگاههایی است که در حوزه اعتیاد و آسیبهای اجتماعی زنان کار می کنند.
وی ادامه داد: از آنجا که سازمان بهزیستی به مسئله اعتیاد به صورت علمی، تجربی و تخصصی ورود پیدا کرده تاکنون عملکرد خوبی داشته اما اگر بقیه دستگاههای اجرایی نیز که وظیفه همراهی و حمایتی دارند با بهزیستی هماهنگ شوند بدون تردید اقدامات این نهاد بهتر به نتیجه می رسد.
سلجوقی گفت: تشکلهای غیردولتی بسیار خوبی در خراسان رضوی در حوزه پیشگیری، درمان و پیگیری بعد از درمان اعتیاد فعالیت دارند که بسیاری از رفتارها و نتایجی که بدست آوردند به عنوان الگوی کشوری مطرح است.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.