به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در روز سه شنبه، علیرضا شناسایی اظهار کرد: با دریافت گزارش حفاری غیرمجاز در تپه تاریخی اروک، موضوع به صورت خاص در دستور کار قرار گرفت و با همکاری انجمن میراث فرهنگی، فرماندهی انتظامی و دهیاری های منطقه تحقیقات گسترده ای در این خصوص آغاز شد.
وی افزود: 2 نفر از عوامل این حفاری شناسایی شده و پرونده آنان در دادگاه در دست پیگیری است و تلاش برای دستگیری بقیه متخلفان نیز ادامه دارد.
وی گفت: حفاران در این حفاری های غیرمجاز تعدادی سفال شکسته پیدا کرده اند و گویا موفقیتی در خصوص کشف آثار و اشیای تاریخی نداشته اند، در عین حال تحقیقات بیشتر برای کشف آثار تاریخی مکشوفه احتمالی در جریان است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: به موجب قانون حفاری و تخریب آثار تاریخی جرم است و با متجاوزان قاطعانه برخورد می شود که بسته به نوع تخلف می تواند سه سال حبس برای متخلفان به دنبال داشته باشد.
وی گفت: طرح پژوهشی و بررسی تپه های تاریخی اروک،‌ نوده پشنگ و عمرانی به عنوان نقاط و محوطه های تاریخی با قدمت زیاد تهیه شده و با تخصیص اعتبار لازم اقدامات پژوهشی علمی آنها آغاز می شود.
شناسایی اظهار کرد: با توجه به توان و امکانات محدود اداره میراث فرهنگی گناباد، کار حفاظت از بیش از 150 اثر و چندین محوطه تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی از عهده این اداره به تنهایی ساخته نیست، لذا هم افزایی و همکاری دستگاههای اجرایی و مشارکت مردمی را می طلبد.
تپه اروک مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد در بخش مرکزی گناباد، سال 1381 با شماره 7481 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
گناباد دارای 250 اثر تاریخی و معنوی است که از این تعداد 142 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
7496/5132
خبرنگار: آرزو جاودانی **‌ انتشار دهنده:‌ علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.