فرامرز ذوقی مرندیز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: احتمال دارد مهندس ناظر پروژه هتل روتانا گزارش های خود را در باره استفاده از نمای آلومینیم و عدم رعایت مقررات لازم در این زمینه به سازمان نظام مهندسی و شهرداری ارائه نکرده است.
وی اظهار کرد: اگر مهندس ناظر به موقع به مراجع ذیصلاح گزارش می کرد و کنترل های لازم انجام می گرفت شاهد بروز حادثه در این هتل در حال ساخت نبودیم.
وی با بیان اینکه این هتل به دلیل اشتعال نماهای کامپوزیت دچار آتش سوزی شده است، گفت: دلیل آتش سوزی پروژه هایی که از نمای کامپوزیت آلومینیم استفاده می کنند بیشتر به دلیل عوامل کارگاهی یا عدم فراگرفتن مهارت های کافی در این زمینه است.
ذوقی افزود: استفاده از آلومینیم در نمای ساختمان باید با رعایت ضوابط و مقررات در این زمینه باشد.
وی اظهار کرد: در این راستا باید مصالح مقاوم از جمله سنگ و بتن در فواصل مناسب قرار گیر تا در صورت آتش سوزی، آتش نتواند روی نما حرکت کند.
وی گفت: پشت فایل های آلومینیم نیز باید از مصالح نسوز استفاده شود ولی به دلیل ارزان تر بودن قیمت فوم های قابل اشتعال، بسیاری به سوی استفاده از چنین مصالحی می روند.
ذوقی با بیان اینکه اگر مجموعه مقررات و ضوابط استفاده از آلومینیم رعایت شود دچار حوادث مجدد نخواهیم شد، افزود: مهندسین ناظر پروژه باید نظارت های دوره ای خود را به درستی انجام دهند.
وی اظهار کرد: اگر در بررسی سازمان نظام مهندسی تشخیص داده شود که ناظر پروژه به درستی وظایف خود را انجام نداده است، تخلف وی به مراجع ذیصلاح گزارش می شود.
وی ادامه داد: ناظرین باید در یک فاصله زمانی حدود یک ماهه گزارش های خود را به شهرداری و سازمان نظام مهندسی ارائه دهند.
وی با بیان اینکه نظارت سازمان نظام مهندسی حکم نظارت مضاعف را دارد گفت: نظارت هایی که توسط سازمان نظام مهندسی از پروژه 'روتانا' انجام شده به صورت قانونی بوده و در زمان های مختلف در باره کنترل سازه ها تذکرات لازم ارائه شده و نواقص برطرف گشته است.
ذوقی افزود: آخرین بازدید سازمان نظام مهندسی از این پروژه به قبل از شروع نماسازی بازمی گردد و قرار بود در زمانی دیگر نیز بازدید سرزده انجام شود و در این بین ناظر ساختمان باید گزارش هایی را در زمینه عدم رعایت مقررات استفاده از آلومینیم به سازمان نظام مهندسی و شهرداری ارائه می کرد.
وی اظهار کرد: به دلیل اینکه بازدید های سازمان نظام مهندسی نیازمند بودجه سنگین است در تلاش هستیم با تامین اعتبار لازم دوره های بازدید را کاهش دهیم.
وی گفت: ارائه نکردن گزارش های لازم توسط ناظران پروژه، تخلف محسوب شده و فرد متخلف به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی معرفی می شود و برابر ضوابط و مقررات مجازات می گردد.
هتل در حال ساخت 'روتانا' در مشهد روز گذشته دچار آتش سوزی گسترده شد که برای مهار آتش 200 آتش نشان اعزام شد که 11 نفر از آنان در جریان اطفای حریق مصدوم شدند.
7498 / 6053 خبرنگار: توحید آرش نیا ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.