دکتر حمیدرضا اسلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این تعداد 36 هزار و 287 نفر خونگیری شدند. 34 هزار و 282 نفر اهداکنندگان مرد 2 هزار و پنج زن هستند.
وی ادامه داد: در همین مدت شمار اهداکنندگان خون بار اولی چهار درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشت. در مجموع آمار اهداکنندگان خون در خراسان رضوی ظرف سه ماه نخست امسال 6 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: از این تعداد افرادی که موفق به اهدای خون شدند 36 هزار و 287 نفر هستند. خونگیری از 10 هزار و 616 نفر به دلایل مختلف انجام نشد که 12 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش دارد.
وی بیشترین اهداکنندگان گروههای خونی را به ترتیب O مثبت، A مثبت، B مثبت و AB مثبت ذکر و بیان کرد: گروه خونی O مثبت 30 درصد و A مثبت 26 درصد اهداکنندگان خون را تشکیل می دهند.
دکتر اسلامی افزود: گروه سنی 20 تا 40 سال به عنوان بیشترین شمار اهداکنندگان خون 66 درصد، گروه سنی 41 تا 55 سال با 30 درصد و 56 تا 65 سال نیز با چهار درصد مجموع اهدا نندگان خون را شامل می شوند.
وی به آمار اهداکنندگان خون طی پارسال نیز اشاره و بیان کرد: 183 هزار و 451 نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که نسبت به سال قبل از آن نشانگر افزایش یک درصدی بود.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: با وجود کمبود امکانات و نیروی انسانی 58 بیمارستان و مرکز درمانی در سطح این استان از کیسه های خون و فرآورده های مرتبط با آن استفاده می کنند. بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با مصرف 56 هزار و 989 کیسه خون در رتبه نخست و بیمارستانهای قائم(عج)، دکتر شیخ، کلنیک سرور در مشهد و واسعی سبزوار در رتبه بعدی مصرف فرآورده های خونی قرار دارند.
وی گفت: رتبه نخست مصرف فرآورده های خونی در بخش بیمارستانهای غیردولتی خراسان رضوی نیز مربوط به بیمارستان رضوی مشهد با مصرف 15 هزار و 815 کیسه خون است. بیمارستان امام زمان(عج)، قلب و عروق جواد الائمه(ع)، مهر حضرت عباس در مشهد و حکیم نیشابور نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.
اسلامی افزود: سیاست سازمان انتقال خون این است که اهداکنندگان بار اولی را به اهداکنندگان مستمر تبدیل کند. آزمایشات نیز مشخص کرده هر چه افراد بیشتر خون بدهند سالمتر خواهند بود. خونگیریهای انجام شده در مراکز انتقال خون ایران جزو سالمترین نمونه های جهان می باشند و در مراحل مختلف با روشهای گوناگون غربالگری می شوند.
وی ادامه داد: یک شخص وجود دارد که سابقه 182 مرتبه اهدای خون دارد. الگوسازی افرادی که جزو اهداکنندگان مستمر و باسابقه خون هستند در کنار انجام کارهای فرهنگی و رسانه ای باعث می شود ذخیره های خونی و راهبردی همیشه آماده خدمت رسانی باشند.
9 مرداد ماه 'روز اهدای خون' نامگذاری شده است. سازمان انتقال خون ایران 9 مرداد ماه 1353 تشکیل شد و اداره کل انتقال خون خراسان نیز 22 مهر ماه 1357 فعال گردید.
کانال تلگرام ایرنا خراسان رضوی به نشانی telegram.me/irnamashhad برای دسترسی و دریافت سریع و فوری به اخبار منتخب در همه حوزه های خبری و تصویری فعال است.
خبرنگار: مصطفی نخعی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.