بر همین مبنا دولت یازدهم در چارچوب فعالیتهای خود با تشدید برنامه های مقاومسازی مسکن روستایی و اجرای طرح هادی برای مناسب سازی محیط روستا اقدامات موثری انجام داده و بر اساس آمارها وضعیت روستاها نسبت به گذشته بهتر شده است.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی اجرای طرح هادی و طرحهای مربوط به بهسازی مسکن روستایی است که در چهار سال دولت یازدهم در این راستا با بهره گیری از قیر رایگان و تسهیلات ارزان قیمت گامهای مثبتی در این زمینه در خراسان رضوی برداشته است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: 70 درصد از مجموع 443 هزار و 229 واحد مسکن روستایی این استان در برابر سوانح طبیعی مانند زلزله غیرمقاوم و 30 درصد مقاوم هستند.
سیدرضا موسوی نیا افزود: به همین منظور طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در ادامه طرح بهسازی مسکن روستایی به منظور ارتقا سطح ایمنی، بهداشت، رفاه و آسایش روستاییان آغاز و تاکنون با پرداخت تسهیلات ارزانقیمت بخشی از خانه های روستایی ایمن سازی شده اند.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم از محل طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با دوره بازپرداخت طولانی مدت 21 هزار خانه در روستاهای خراسان رضوی ساخته شد. در این مدت
شمار بازسازی واحدهای خسارت دیده از زلزله و حوادث طبیعی دیگر نیز به سه هزار و 551 واحد رسید.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: همچنین طی این مدت چهار هزار و 541 نفر ساکنان روستاها از تسهیلات پرداختی قرض الحسنه مسکن روستایی بهره مند شدند.
وی به رشد بیمه واحدهای مسکن روستایی نیز اشاره و بیان کرد: ظرف کمتر از چهار سال فعالیت دولت یازدهم 27 هزار واحد مسکونی در روستاهای خراسان رضوی بیمه شدند. این تعداد در دوره هشت ساله دولتهای نهم و دهم 31 هزار واحد بود.
موسوی نیا افزود: در دولت یازدهم 72 خانه عالم و 15 کتابخانه در مناطق روستایی خراسان رضوی ساخته شد اما این آمار در هشت سال فعالیت دولتهای نهم و دهم 67 خانه عالم و 13 کتابخانه بود.
وی ادامه داد: دولت یازدهم طرح هادی را برای 601 روستا خراسان رضوی تهیه و در 373 روستا اجرا کرد. تعداد سند صادره برای املاک روستایی نیز در این مدت 41 هزار و 257 مورد بوده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: در مجموع تاکنون طرح هادی برای تمام 2 هزار و 524 روستای دارای بیش از 20 خانوار جمعیت این استان تهیه شده و در هزار و 32 روستا نیز اجرا شده است.

* طرحهای حوزه عمران روستایی برای دولت دوازدهم
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: برای دولت دوازهم مطالعه مجدد طرح هادی در 143 روستا اجرای این طرح در 252 روستا در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.
وی تکمیل ساخت و احداث 39 خانه عالم با متراژ هر یک 85 مترمربع در مناطق روستایی با اعتبار مورد نیاز هفت میلیارد ریال، تکمیل ساخت و احداث 14 واحد کتابخانه با متراژهای 220 و 280 مترمربع در مناطق روستایی با اعتبار مورد نیاز 30 میلیارد ریال را از دیگر برنامه های این نهاد در دولت دوازهم دانست.
او گفت: ادامه تخصیص تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی ابلاغی سال 95 به تعداد 9 هزار و 235 واحد، ادامه ابلاغ تسهیلات قرض الحسنه مسکن روستایی به تعداد 463 واحد و ادامه تخصیص اعتبار جهت پروژه های ایمن سازی و پیشگیری از سوانح، دیگر پروژه های نیمه تمامی است که در دولت دوازدهم پیگیری می شوند.
بر اساس سرشماری سال 1390 از هفت هزار و 359 آبادی در خراسان رضوی سه هزار و 335 آبادی دارای جمعیت ساکن به تعداد یک میلیون و 700 هزار نفر است. از این تعداد آبادی دارای جمعیت ساکن 2 هزار و 524 مورد روستاهای دارای جمعیت بیش از 20 خانوار هستند و بقیه آنها کمتر از 20 خانوار جمعیت دارند. چهار هزار و 24 آبادی استان نیز خالی از سکنه است.
از 35 هزار دهیاری که در کل کشور وجود دارد 2 هزار و 353 دهیاری متعلق به خراسان رضوی است. از بین سه هزار و 335 روستای خراسان رضوی 40 درصد روستاهای مهاجرفرست هستند که به دلیل پایین بودن درآمد نسبت به هزینه ها، ناپایداری درآمدها و پدیده خشکسالی عمده جمعیت مولد آنها مهاجرت کرده اند.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.