به گزارش ایرنا، مهدی یزدی روز شنبه به مناسبت هفته حمایت از بیماران هموفیلی در درمانگاه سرور مشهد افزود: این استان پس از تهران بیشترین تعداد بیمار هموفیلی در کشور را داراست.
وی اظهار کرد: مهترین مشکل این بیماران کمبود داروی فاکتور 9 در داروخانه های کشور است که تاخیر در پرداخت مطالبات بیمه ای داروخانه ها توسط شرکتهای بیمه گر، موجب شده است داروخانه ها توان خرید این داروی گرانقیمت را از شرکتهای توزیع دارو نداشته باشند.
وی ارجاع بیماران خاص هموفیلی برای خدمات دندانپزشکی به درمانگاه دانشکده دندانپزشکی را یکی دیگر از مشکلات این بیماران در مشهد عنوان کرد و گفت: در سالهای 70 تا 74 تعدادی از این بیماران به هپاتیت سی مبتلا شده اند از این رو انجام خدمات ایزوله دندانپزشکی برای آنان موجب طولانی شدن نوبت دهی می شود.
یزدی افزود: فراهم کردن داروها و اقدامات خاص برای بیماران با اختلالات خونریزی در مرکز تخصصی و درمانی سرور بهتر صورت می گیرد لذا خواستار ارائه همه خدمات دندانپزشکی در این درمانگاه هستیم.
کارشناس مسئول بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: 545 بیمار هموفیلی تاکنون در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناخته و ثبت شده است که از این دانشگاه خدمات دریافت می کنند.
دکتر جواد رجبیان با اشاره به هزینه 70 درصد بودجه درمان کشور برای جمعیت پنج درصدی بیماران خاص و سخت درمان افزود: هزینه داروی هر بیمار هموفیلی بطور متوسط 100 میلیون ریال در ماه است که توسط دولت و شرکتهای بیمه گر تامین می شود اما با توجه به تاخیر این پرداختها و فروش نقدی این دارو توسط شرکتهای پخش به داروخانه ها، تامین این داروی گرانقیمت توسط بیماران با مشکل روبروست.
وی اظهار کرد: بیماران هموفیلی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکنون با همکاری موسسه رضوی و داروخانه امام رضا (ع)، بخش عمده ای از داروهای خود را تامین می کردند که با تاخیر پرداخت بیمه ها این موسسه نیز در تامین نقدینگی مورد نیاز دچار مشکل شده است.
وی گفت: پیشنهاد می شود شرکتهای بیمه گر در پرداختی ویژه بخشی از مطالبات این داروخانه مربوط به تامین فاکتورهای انعقادی را پرداخت کنند تا تامین دارو توسط این داروخانه برای بیماران هموفیلی تداوم یابد.
رئیس درمانگاه تخصصی سرور نیز گفت: بیماران تالاسمی و هموفیلی به علت نوع بیماری و عوارض دارویی نیازمند درمانهای تخصصی و جانبی هستند لذا در این مرکز بطور متمرکز خدمات تعویض خون برای بیماران تالاسمی، خدمات ارتوپدی، خدمات دندانپزشکی و خدمات فیزیوتراپی فراهم است.
زهرا بدیعی افزود: شایع ترین عوارض این نوع بیماران مشکلات مفصلی است که درمانگاه سرور به عنوان دومین مرکز درمانی در کشور جراحی های تخصصی تعویض مفصل بیماران هموفیلی را انجام می دهد.
وی اظهار کرد: سال گذشته 100 نفر از این گروه بیماران برای انجام خدمات دندانپزشکی به درمانگاه دانشکده دندانپزشکی مراجعه کرده اند.
وی گفت: برای انجام کامل خدمات دندانپزشکی این بیماران امسال سه دستگاه یونیت دندانپزشکی در این مرکز نصب و راه اندازی خواهد شد.
درمانگاه تخصصی سرور در زمینی به مساحت 2 هزار و 700 مترمربع در سال 1382 تاسیس شد و هم اکنون با دارا بودن بخشهایی مانند آزمایشگاه، غربالگری اختلالات تکاملی، فیزیوتراپی، دندانپزشکی و ارتوپدی به بیماران هموفیلی استان خدمات می دهد.
بیماری هموفیلی از جمله بیماریهای ارثی است و در بدن بیماران هموفیلی ایجاد لخته و انعقاد خون برای جلوگیری از خونریزی در صورت پاره شدن رگ مختل می شود.
هموفیلی A یا نقص فاکتور انعقادی هشت شایعترین شکل این اختلال است.
یکم تا هفتم مرداد ماه به عنوان هفته حمایت از بیماران هموفیلی نامگذاری شده است.
3221 / 6053 خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.