سالیانی است که در مناسبت‌های مذهبی و ایام شهادت اهل بیت(ع) شاهد سیاهپوش شدن شهر سبزوار به شکل زیبا و قابل تحسینی هستیم. پارچه نوشته‌های بزرگی که در عزای ائمه با عبارت‌های مذهبی سطح شهر را می پوشاند و شهر را به رنگ ماتم در می‌آورند.

به گزارش ایلنا از سبزوار، سیاهپوشی شهر در این ایام به همت جوانان "آتش به اختیار" شهر در مجموعه هیات مکتب الحسن علیهم السلام صورت می گیرد، جوانانی که با عشق خود به ائمه و اهل بیت(ع) پای کار آمده اند و از هیچ کاری برای هرچه بهتر برگزار کردن ایام سوگواری و اعیاد مذهبی کم نمی گذارند.

اما اکنون به بهانه سیاه پوش شدن شهر در ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) و فعالیت‌های بسیار زیبای این هیات، مصاحبه ای را با «محمدرضا حیدری» از مسئولان هیات مکتب الحسن(ع) انجام داده ایم که ماحصل آن را در زیر می خوانید:

*فعالیت های هیات از چه زمانی آغاز شد؟
هیات مکتب الحسن در سال 1375 تاسیس و در سال 1378 به ثبت رسمی رسید که از زمان آغاز فعالیت هیات تاکنون شاهد جذب و گرایش عموم مردم علی الخصوص قشر نوجوان و جوان در زیر بیرق کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام بوده ایم.

*هدف هیات و حوزه فعالیت هیات درچه زمینه هایی است؟
هیات با هدف جذب و تربیت نیروی جوان مومن و انقلابی در کنار برگزاری کلیه مراسمات مذهبی، برنامه های فرهنگی و ورزشی تدارک دیده است که از جمله آن می‌توان به جلسات پرسش و پاسخ توسط کارشناسان مذهبی و خانواده؛ جلسات هفتگی قرائت زیارت عاشورا، تشکیل تیم‌های ورزشی با نام مبارک کریم اهل‌بیت علیه السلام و شرکت در مسابقات با هدف ترویج نام و مرام اهل‌بیت علیهم السلام و نیز تببین و ترویج روحیه ورزشکاری، که بنا به سفارش مقام معظم رهبری، که انتظار خود از جوانان را تحصیل، تهذیب و ورزش معرفی کردند، اشاره کرد. از مهمترین فعالیت‌های هیات، تحت پوشش قراردادن بیش از 100 خانواده مستضعف و تهیه جهیزیه برای دختران کم بضاعت است که پس از مرحله شناسایی توسط معتمدین شهرستان این کار صورت می گیرد.

*ایده سیاهپوش کردن شهر از کجا آمد و کار چطور شروع شد؟
با توجه به اینکه از گذشته تاکنون حضور علما و بزرگان شیعه در سبزوار رنگ دیگری به اعتقادات مردم  سبزوار داده است؛ از ابتدای فعالیت هیات برگزاری مراسمات به یک نحو خاص دغدغه اصلی خادمین هیات بود. در سال های اول تصمیم بر این شد تا در تمام مراسمات اهل‌بیت علیه السلام با برپایی ایستگاه صلواتی در سطح شهر و پذیرایی از همشهریان محترم، آنان را از مناسبت مذهبی مطلع سازیم. در فاطمیه دوم سال ۹۴ بود که خانواده یکی از همشهریان با بی اطلاعی نسبت به ایام عزای حضرت فاطمه سلام الله علیها اقدام به برگزاری مراسم عروسی کرده بود؛ از آنجا تصمیم براین شد تا مراسمات اهل‌بیت علیه السلام در وسعت بیشتری در شهر برگزار شود.

*چرا این روش را انتخاب کردید؟
این نوع سیاهپوش کردن شهر نوعی کار فرهنگی است؛ به عنوان مثال در ایام فاطمیه احادیث فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها را در پارچه‌های 10 متری در سطح شهر نصب می‌کنیم تا علاوه بر مطلع‌سازی همشهریان از آن مناسبت مذهبی، مردم با فضائل آن حضرت آشنایی بیشتری پیدا کنند.

*هزینه‌های برگزاری مراسم و سیاهپوش کردن شهر از کجا تامین می‌شود؟
هیات حدود ۳۰۰ عضو دارد که هر کدام از خادمین هیات، ماهیانه مبلغی را برای برگزاری مراسمات اهل‌بیت علیه السلام به هیات کمک می کنند.

روزه استیجاری هم روش دیگری است برای تامین مخارج هیات؛ به طوری که با قبول روزه گرفتن پولی را نذر مراسم اهل بیت (ع)می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.