به گزارش ایرنا، خیابان های مرکزی شهر سبزوار از جمله بیهق، کاشفی و اسرار، به دلیل واقع شدن مراکز عمده خرید و فروش و واحدهای تجاری، بانک ها، موسسات مالی و اعتباری، برخی از مراکز و ادارات خدمات رسان، بیمارستان، اماکن مذهبی و زیارتی، شرکت ها، دفاتر وکالت و مشاوره حقوقی در آن، محل مراجعه جمعیت بسیاری از افراد شهری و روستایی به ویژه صبح ها است.
در چنین شرایطی حاشیه این خیابان ها تبدیل به توقفگاهی از انواع خودروها و موتورسیکلت ها شده و تردد در آنها را با مشکل مواجه کرده است.
این مشکل هنگام برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر، مغرب و عشا به ویژه در خیابان بیهق بیشتر به چشم می خورد.
خیابان بیهق سبزوار از جمله خیابان های واقع در هسته مرکزی سبزوار است که با طول 2،5 کیلومتر به عنوان قدیمی ترین خیابان این شهر محسوب می شود.
یکی از کسبه خیابان بیهق سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: عرض کم این خیابان متناسب با حجم ترافیک فعلی آن نیست و توقف خودروها در حاشیه آن نیز بر این مشکل افزوده است.
مهدی نامنی افزود: به دلیل توقف موتورسیکلت ها در پیاده رو این خیابان رفت و آمد عابران نیز با مشکل روبروست.
وی اظهار کرد: به همین سبب کسبه این محل نیز در کسب و کار خود با مشکل مواجهند.
خیابان ملاواعظ کاشفی سبزوار نیز با قدمت حدود یکصد سال از جمله خیابان های تاریخی واقع در هسته مرکزی این شهر و از جمله خیابان های پر تردد آن محسوب می شود.
یک راننده تاکسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیدا کردن محل توقف خودرو در خیابان های هسته مرکزی شهر سبزوار به ویژه در محدوده خیابان کاشفی برای رانندگان مشکل است.
مهدی رازقندی با اشاره به اجرای طرح پارکبان در خیابان های سبزوار گفت: اجرای این طرح نیز نتوانسته است مشکل ترافیک این شهر را حل کند.
وی اظهار کرد: شهرداری سبزوار در سال گذشته اقدام به سنگ فرش خیابان شریعتمداری سبزوار کرد که این امر سبب افزایش بار ترافیکی خیابان های بیهق، اسرار شمالی و کاشفی شده و مشکلات بسیار برای رانندگان وسایل نقلیه ایجاد کرده است.

* همراهی مسئولان برای حل مشکلات ترافیکی
فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی سبزوار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حل معضلات ترافیکی این شهر نیاز به همراهی مسئولان دارد.
سرهنگ سعید متین با بیان اینکه در نشست های شورای ترافیک شهرستان مشکلات ترافیکی سبزوار بررسی و راهکارهای موثر در این زمینه ارائه شده است، افزود: تعیین مسیر ویژه در خیابان های یک طرفه هسته مرکزی شهر، ممنوع شدن توقف خودرو در محدوده مسجد جامع، اجرای طرح های ترافیکی در ساعات خاص و اجرای طرح پارکبان بخشی از این طرح های ترافیکی است.
وی اظهار کرد: عرض خیابان های محدوده هسته مرکزی شهر سبزوار مربوط به بیش از 50 سال پیش است و یک طرفه کردن خیابان های این محدوده، ایجاد خطوط ویژه اتوبوس و تاکسی برای کاهش بار ترافیکی و اجرای طرح کارت پارک فقط به منزله مسکنی برای درد ترافیک این شهر است.
وی گفت: آنچه امروز به عنوان یک اصل مهم در حوزه ترافیک مطرح است، نهادینه شدن فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس می باشد.
سرهنگ متین افزود: خیابان های هسته مرکزی شهر سبزوار گنجایش حجم وسایل نقلیه ای را که در آن تردد می کنند ندارند لذا باید جامعه را به سوی استفاده از وسایل نقلیه عمومی سوق داد.
وی اظهار کرد: از طرفی وجود تعداد بسیار موسسات مالی و اعتباری و بانک ها، مطب های پزشکان، داروخانه ها و تجمع مراکز خرید در هسته مرکزی شهر سبب افزایش تردد وسایل نقلیه و کمبود محل توقف خودرو در این محدوده شده است.
وی گفت: به منظور کاهش مشکلات ترافیکی طی 2 سال گذشته با هماهنگی شهرداری و همراهی بخش خصوصی چهار توقفگاه بزرگ هر یک با ظرفیت حدود 300 دستگاه خودرو در هسته مرکزی شهر سبزوار ایجاد شد.
وی بیان اینکه این توقفگاهها در محدوده خیابان های کاشفی، بیهق و نواب صفوی ایجاد شده است، افزود: با احداث آنها بخشی از مشکل کمبود محل توقف خودرو در هسته مرکزی شهر حل شد، اما برخی از متوقف نمودن خودرو در توقفگاههای عمومی خودداری می کنند.
سرهنگ متین اظهار کرد: این امر موجب بروز مشکلات دیگری از جمله تخلفات توقف در ایستگاه های اتوبوس، محدوده های توقف ممنوع، توقف دوبله و بروز تصادفات نیز می شود.

* تمرکز زدایی مهمترین راه برای حل مشکل ترافیک هسته مرکزی شهر
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری سبزوار هم به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین راه حل مشکل ترافیک هسته مرکزی شهر سبزوار، تمرکز زدایی و انتقال برخی ادارات و موسسات مالی است.
مرتضی احمدی با بیان اینکه چهار توقفگاه عمومی در هسته مرکزی شهر ایجاد شده است، افزود: با این حال مشکل توقفگاه و ترافیک این بخش از شهر حل نشده و شهرداری برای رفع این مشکل به سوی اجرای طرح های زیر ساختی رفته است.
وی اظهار کرد: در این راستا شهرداری با همکاری بخش خصوصی، به احداث مجتمع های بزرگ تجاری، مجتمع های خدماتی و رفاهی، بازار و مراکز خرید در دیگر مناطق شهر می پردازد.
وی گفت: انتقال ادارات از هسته مرکزی شهر نیز از جمله طرح های در حال اجراست که در این راستا تاکنون اداراتی از جمله دادگستری، میراث فرهنگی، نیروی انتظامی به خارج از این محدوده منتقل شده اند.
احمدی با اشاره به طرح توقفگاههای طبقاتی (چند طبقه) در محدوده مرکزی شهر افزود: در سه سال گذشته با مجوز شورای اسلامی شهر سبزوار فراخوان های مختلف برای ایجاد اینگونه توقفگاهها منتشر شد که بخش خصوصی از سرمایه گذاری در این زمینه استقبال نکرد.
شهرستان 320 هزار نفری سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
8144/7500 / 6053 خبرنگار: جواد پورسخاوت ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.