به گزارش ایرنا سیدجواد حسینی، چهارشنبه در نشست ویژه کارگروه توانمندسازی زنان روستایی در مشهد افزود: هم اینک نرخ جمعیت شهرنشین استان به حدود 73 درصد رسیده که از میانگین کشوری این شاخص بالاتر است.
وی با بیان اینکه میزان ماندگاری در روستاهای استان، 6 دهم درصد از میانگین کشوری نسبت به سال های گذشته بیشتر شده، افزود: آنچه که امروز اهمیت دارد ارتقا و توسعه روستاها و فراهم کردن زمینه ماندگاری و نیز مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها است.
وی با اشاره به نقش زنان در توسعه روستاها که بیش از 51 درصد جمعیت روستایی را تشکیل می دهند، عنوان کرد: امروز از یک میلیون و 700 هزار جمعیت روستانشین استان 850 هزار نفر را زنان تشکیل می دهند که باید تلاش شود نقش زنان در حوزه توسعه روستایی دیده و تقویت شود.
وی با بیان اینکه فاصله توسعه ای بین شهر و روستا زیاد است که باید تلاش کنیم کاهش یابد، گفت: از این منظر زنان و مردان روستایی نیز از هم فاصله دارند که باید برای کم شدن این فاصله تلاش شود و ضرورت دارد از ظرفیت زنان، که بیش از نیمی از ساکنان روستاها هستند استفاده شود که این امر آثار اقتصادی و اجتماعی ارزشمندی برای روستا و نیز شهر خواهد داشت.
وی ادامه داد: برای تحقق این امر طرح ارتقای توانمندی زنان روستایی اجرا می شود و در این راستا نمادسازی، ستادسازی و به عبارتی طراحی ساختار و در مرحله بعد ساری و جاری شدن طرح برنامه ریزی شده است.
وی گفت: هم اکنون ستادی با حضور 16 دستگاه موثر در این حوزه در سطح استان شکل گرفته و در شهرستان ها هم با پوشش جامعه آماری بیش از سه هزار روستا و 800 هزار زن روستایی فعال می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی، با بیان اینکه هدف از این اقدام شکل گیری روستای پاک است زیرا اعتقاد بر آن است که برای انجام هر اقدام موثری باید از زنان به عنوان بنیان خانواده و روستا آغاز کرد، افزود: هدف گذاری ما تبدیل 100 روستای استان به مناطقی عاری از دخانیات، طلاق، بیکاری و بی سوادی است.
حسینی افزود: سال قبل این طرح به صورت نمونه در 50 روستای استان اجرا شد که آثار خوبی هم دربر داشت و امسال 50 روستای دیگر به آن افزوده شده و باید این اقدامات به گونه ای موثرتر و بهتر در این 100 روستا اجرا شود.
وی گفت: تحقق هر یک از این محورها در واقع عامل شکل گیری روستاهای پاک است و در این راستا به هر دهیاری که موفق به تحقق هر یک از معیارها در این روستاها شود 500 میلیون ریال جایزه اهدا می شود.
وی تصریح کرد: دبیرخانه این کارگروه با مسئولیت مدیرکل امور روستایی و مدیرکل زنان و خانواده استانداری فعال شده و ظرف 15 روز آینده ، اهداف طرح مشخص و به دستگاه ها ارائه شود و بر این اساس هر دستگاه باید تا 2 هفته آینده وظایف، عملکردها و نتیجه نهایی را که دنبال می کند مشخص و در جلسه ای مشترک ارائه کند.
وی افزود: معاون استاندار، مدیرکل زنان و خانواده و مدیرکل دفتر روستایی استاندار هم با حضور در هریک از این دستگاه ها این رویکردها و برنامه ها را بررسی می کنند و جلساتی هم با حضور دهیاران روستاهای مشمول طرح، بخشداران و فرماندران مربوطه تشکیل و موضوع با جزئیات آن ارائه می شود.
حسینی با بیان اینکه در این ساختار علاوه بر نمایندگان 16 دستگاه، نماینده تشکل های غیردولتی زنان، پست بانک و شورای بانک ها نیز حضور می یابند، گفت: در این طرح مجموعه ظرفیت های اعتباری که می توان در حوزه روستایی به صورت ویژه در این 50 روستا هزینه شود مشخص شده و از ظرفیت شورای برنامه ریزی و توسعه استان و تمامی کارگروه های مربوطه هم استفاده می شود.
وی تصریح کرد: باید اهداف این طرح به تناسب ظرفیت و توان دستگاه ها عملیاتی شود و بر اساس اهداف مربوطه، دستگاه ها، برنامه ها و اقدامات و نتایج مورد نظر را ارائه کنند تا در هر جلسه بررسی می شود.
به گفته وی، این جلسات به صورت ماهانه برگزار و عملکردها در حوزه ارتقای توانمندی زنان در 100 روستا ارزیابی می شود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: طرح ارتقای توانمندی های زنان روستایی در خراسان رضوی، با توجه به اینکه بیشترین تعداد روستاهای کشور دارد و از سویی بحث توسعه پایدار استان متکی بر روستاهاست از ضرورت و اهمیت زیادی برخوردار است.
فرشته سلجوقی به برخی مشکلات زنان روستایی اشاره کرد و افزود: نداشتن مالکیت و در نتیجه وثیقه، علی رغم عین افزایش آمار دختران با تجرد قطعی و ضرورت اولویت سلامت زنان روستایی است که بر این مبنا این طرح را با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های هر دستگاه به منظور ارتقای توان زنان روستایی اجرایی کرده ایم.
وی افزود: بر این مبنا زنان 15 تا 35 سال را در روستاهای 500 تا 999 نفره پوشش می دهیم و در این طرح همه بخش ها مورد توجه است از جمله ایجاد زمینه های ورزشی بانوان در روستاها به گونه ای که هر روستا حداقل یک تیم ورزشی داشته باشد، توسعه اشتغال روستایی و تقویت تعاونی های بانوان و بسترسازی اشتغال زنان در فصول مختلف با توجه به شرایط استان از جمله محورهاست.
وی ایجاد و توسعه سمن های حوزه زنان با رشد 15 درصدی را از جمله ضرورت ها در این حوزه خواند و گفت: هم اکنون 175 تشکل غیر دولتی در حوزه بانوان داریم که در انتهای برنامه باید 15 درصد رشد کنند.
خبرنگار : فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
1906/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.